II linia metra przewiozła 22 008 877 pasażerów

Warszawa

tvnwarszawa.plIlu pasażerów przewiozło warszawskie metro

Od marca do listopada druga linia metra przewiozła ponad 22 mln pasażerów. Szczególnie udany dla podziemnej kolejki był październik, gdy z jej usług skorzystało ponad 2 800 000 osób.

Podziemne połączenie Woli z Pragą działa od 8 marca. Do wakacji jeździło nim średnio prawie 2,5 mln pasażerów miesięcznie. To dane z systemu pobierania opłat za przejazdy.

Spadek popularności podziemnej kolejki zanotowano w lipcu i sierpniu – podróżowało nią wówczas odpowiednio około 2,2 i 2 mln pasażerów.

Wraz z początkiem roku szkolnego metro wróciło do wyników osiąganych przed wakacjami – wrzesień to ponad 2,4 mln przewiezionych pasażerów.

Spory skok popularności podróży metrem z Woli na Pragę zanotowano w październiku. Metrem przejechało wówczas ponad 2,8 mln pasażerów. Najprawdopodobniej można to powiązać z początkiem roku akademickiego, wszak druga linia metra pozwala podjechać praktycznie pod główną bramę Uniwersytetu Warszawskiego.

W listopadzie liczba podróżnych znów spadła do poziomu z wiosny.

Liczba pasażerów na II linii metra w odpowiednich miesiącach
Metro Warszawskie

"Wileniak" najpopularniejszy

Jak wynika z danych Metra Warszawskiego, najpopularniejszą stacją drugiej linii metra jest Dworzec Wileński. Wiosną korzystało z niej średnio ponad 600 tys. pasażerów. Spadek popularności stacja zaliczyła w wakacje – spadek o około 100 tys. W ostatnich trzech miesiącach Wileński zanotował jeszcze lepsze wyniki. We wrześniu skorzystało z tej stacji prawie 700 tysięcy osób, w październiku liczba wzrosła do ponad 750 tysięcy, a w listopadzie wróciła do stanu z pierwszego powakacyjnego miesiąca.

Druga w kolejności co do popularności jest stacja Świętokrzyska – tutaj można przesiąść się między obiema linia warszawskiego metro. Od marca do listopada korzystało z niej średnio około 500 tys. osób miesięcznie. Na drugim biegunie popularności znajduje się stacja Centrum Nauki Kopernik – poniżej 200 tys. pasażerów miesięcznie przez cały okres funkcjonowania.

Najpopularniejsze stacje
Metro Warszawskie

Centralny odcinek

W pierwotnym założeniu centralny odcinek drugiej linii metra miał być gotowy już na Euro 2012. Wykonawcy zażądali za takie tempo prac astronomicznych kwot i ratusz zdecydował się na powtórzenie przetargu już bez tego terminu. Budowa rozpoczęła się dopiero w 2011, a pierwsi pasażerowie skorzystali z podziemnego połączenia Ronda Daszyńskiego i Dworca Wileńskiego 8 marca 2015 roku.

Metro pod koniec października wybrało wykonawców nowych odcinków II linii metra. Zadanie podzielone na dwa odcinki, tzw. 3+3.

Pierwszy z nich dotyczy budowy trzech stacji i tunelu na zachód od stacji Rondo Daszyńskiego, w głąb Woli. Tutaj wybrano ofertę tureckiego Gülermak opiewającą 1 147 999 590,00 zł.

Z kolei odcinek na wschód od Dworca Wileńskiego, w stronę Targówka, ma budować włoskie Astaldi, które zaproponowało za swoje prace cenę 1 066 741 483,79 zł.

Wybór wykonawców oprotestowano. Skargi wciąż są rozpatrywane.

Tak otwierano drugą linię metra:

Metro ruszyło
TVN24

jb/r