II linia metra gotowa w 97 proc. "Mogą zostać wykryte wady"

Warszawa

Budowa centralnego odcinka II linii metra jest ukończona w ponad 97 proc., trwają prace wykończeniowe, prowadzone są przejazdy testowe - poinformował w czwartek prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk. Dodał, że awarie składów inspiro na I linii są tymczasowe.

- Wykonanie finansowe od początku kontraktu jest na poziomie 91,27 proc, wykonanie rzeczowe 97,41 procent - powiedział na posiedzeniu Rady Warszawy Lejk przedstawiając informację nt. stanu prac na centralnym odcinku II linii podziemnej kolejki.

Odbiory nie dłużej niż 30 dni

Dodał, że na terenie budowy trwają prace wykończeniowe, a pociągi już odbywają przejazdy testowe. - Wykonywane są testy urządzeń przytorowych, wentylacji i zasilania - zaznaczył.

Po zakończeniu budowy nastąpią procedury związane z odbiorami technicznymi. Zostały one - powiedział Lejk - określone na etapie postępowania przetargowego.

- Po zgłoszeniu przez wykonawcę metra gotowości po dokonania odbiorów, zamawiający ma siedem dni na ustalenie terminu dokonania odbioru i wyznacza datę ich rozpoczęcia. Zgodnie z kontraktem odbiory nie powinny trwać dłużej niż 30 dni - wyjaśnił prezes warszawskiego metra.

- Wykonawca deklaruje, ze 30 września złoży zgłoszenie do odbioru. Wtedy jako nadzorujący będziemy przystępowali do odbioru, a następnie przekażemy stosowne wystąpienia do inspekcji państwowej - powiedział Lejk.

Wykryją wady?

Dodał, że w czasie odbioru mogą zostać ujawnione wady "o charakterze istotnym", których wykrycie powoduje wstrzymanie odbioru i rozpoczęcie całej procedury od początku. - Jeżeli będą stwierdzone wady nieistotne, to muszą zostać opisane i powinien zostać wyznaczony termin ich usunięcia - powiedział Lejk.

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według planów budowa ma zakończyć się 30 września. Miasto ma nadzieję, że II linią podziemnej kolejki mieszkańcy Warszawy pojadą jeszcze w tym roku.

Zwiększona liczba awarii

Rada miasta wysłuchała także informacji nt. funkcjonowania pierwszej linii metra.

Lejk powiedział, że awarie nowych pociągów inspiro są przejściowe i podwyższony poziom awarii zawsze towarzyszy wprowadzaniu nowych składów.

Wyjaśnił, że z podobną sytuacją metro miało do czynienia w 2004 r., kiedy do ruchu zostały wprowadzone pociągi Metropolis i w 2009 r., kiedy pojawiły się pociągi serii S81.

- Teraz obserwujemy zjawisko zwiększonej liczby awarii w pociągach inspiro, ale ta liczba zmniejsza się, pociągi wychodzą z tego "młodego wieku", kiedy jest więcej awarii - ocenił Lejk.

Zapewnił, że metro zdaje sobie sprawę, że każda usterka pociągu oznacza ogromne uciążliwości dla pasażerów, dlatego stara się je eliminować i usuwać możliwie jak najszybciej. Dodał, że do ruchu wystawianych jest między 20 a 30 pociągów inspiro, a metro średnio dziennie przewozi ok. 500 tys. za pasażerów.

Budowa metra na finiszu:

Budowa metra na ostatniej prostej
TVN24

Czy wyjścia z metra będą numerowane?

Czy wyjścia z metra będą numerowane?
TVN24

PAP/ran