Idzie nowe na kolei

Warszawa

| Eurosportfot. PESA

Lada moment pasażerów linii podmiejskich czekają poważne utrudnienia. W środę zostanie zamknięta linia średnicowa. Jej remont to jednak tylko jeden z etapów modernizacji kolei podmiejskiej. Plany rozbudowy SKM czy WKD mogą napawać optymizmem.

Zapowiedź dwóch miesięcy utrudnień pasażerów raczej nie ucieszyła.Prace przy linii średnicowej to jednak tylko jeden z elementów większej układanki. Drugim są zakupy na które zgodnie ruszyli działający w stołecznej aglomeracji przewoźnicy. Ich tabory zasili wkrótce kilkadziesiąt nowoczesnych, klimatyzowanych pociągów.

Duże zakupy robią: Szybka Kolej Miejska (13 pociągów), Koleje Mazowieckie (16 pociągów) i Warszawska Kolej Dojazdowa (14 pociągów).

Ważna jest szczególnie ostatnia z wymienionych transakcji. WKD planuje wreszcie przejść na kolejowy standard zasilania, co pozwoli nie tylko na obniżenie kosztów przewozów, ale przede wszystkim, na wjeżdżanie na tory kolejowe.

Nowe napięcie WKD

Aktualnie pociągi WKD są zasilane napięciem 600 woltów, czyli takim, jak np. tramwaje. Modernizacja linii ma na celu przejście na zasilanie takie, jak na wszystkich liniach PKP - czyli 3000 woltów. Dlatego wszystkie z 14 zamówionych przez przewoźnika pociągów będą miało możliwość jazdy zarówno na jednym, jak i na drugim rodzaju napięcia.

- Chodzi o to, by w okresie przejściowym można było już jeździć nowym taborem. W październiku ma przyjechać pierwszy pociąg. Chcemy zobaczyć jak na niego zareagują pasażerowie i jakie będą mieli uwagi. Ponieważ kolejne składy będą sprowadzane od marca 2012 roku, będzie jeszcze czas, żeby je ewentualnie doposażyć, lub przearanżować wnętrze – tłumaczy Krzysztof Kulesza, rzecznik WKD.

Do 2015 cała linia będzie mogła przejść na nowe zasilanie. Czy wtedy przewoźnik zacznie jeździć na nowych liniach? – Przejście na 3000 woltów ma na celu przede wszystkim obniżenie kosztów. Ale otwiera też taką możliwość w dalszej perspektywie. Do tego jednak potrzebne są inwestycje w układ torowy warszawskiego węzła kolejowego – dodaje Kulesza

SKM do Piaseczna

Chodzi głównie o modernizację linii Radomskiej tak, by pociągi mogły swobodnie wjeżdżać na linię średnicową. To również warunek puszczenia pociągów SKM do Piaseczna. – Mamy takie plany i rozmawiamy o nich z Polskimi Liniami Kolejowymi. Kolej do Piaseczna mogłaby odciążyć wiecznie zakorkowaną ul. Puławską – mówi Leszek Ruta, szef Zarządu Transportu Miejskiego.

Jednak zanim SKM dojedzie do Piaseczna, miejskie pociągi zaczną kursować do Lotniska Chopina i Legionowa. Od nowego roku SKM będzie obsługiwać cztery linie: S1, S3, S4 i S9.

Klimatyzowane Elfy

Do obsługi tych linii SKM kupuje 13 sześcioczęściowych pociągów Elf. To najdłuższe jednoprzestrzenne składy w Polsce, które mają długość ponad 100 metrów. Mogą jednorazowo przewieźć aż 900 pasażerów. Nowy tabor będzie obsługiwał m.in. połączenie z Okęciem, ale na pewno będą z nich korzystać pracownicy biur na wiecznie zakorkowanym Służewcu.

Elfy kupują również koleje mazowieckie. Jeszcze w tym roku tabor KM zasili 16 takich składów, które od miejskich pociągów będą się różnić m.in. długością. Kolejarze zainwestowali w nieco krótsze – czterowagonowe pociągi.

Utrudnienia na średnicy

Widać też pierwsze efekty prowadzonych przez PKP inwestycji. Kilka dni temu odbył się test zmodernizowanego torowiska na linii gdańskiej. Pociąg z Warszawy Gdańskiej do Nasielska jechał z prędkością 160 km/h, a podróż trwała zaledwie 39 minut.

Modernizacja linii oznacza jednak duże utrudnienia dla pasażerów. Teraz w cierpliwość będą musieli uzbroić się pasażerowie korzystający z podmiejskiej linii średnicowej. Od 1 czerwca PLK wyłączy z ruch pociągów na trasie Dworzec Wschodni - Dworzec Śródmieście, w związku z modernizacją stacji Stadion. Pasażerów czekają dwa miesiące utrudnień.

mjc/par