Góra Kalwaria doczeka się obwodnicy

Warszawa

archiwumWreszcie podpiszą umowę

Można budować obwodnicę Góry Kalwarii. Drogowcy podpiszą wreszcie umowę z wykonawcą tej ważnej inwestycji. Podwarszawska miejscowość od lat boryka się z ogromnymi korkami.

To tu łączą się dwie ważne trasy - droga krajowa nr 50, którą tiry omijają Warszawę w drodze na Białoruś czy Litwę oraz dk 79, która łączy Warszawę z Sandomierzem. Od lat mieszkańcy domagają się tej inwestycji, skarżąc się na korki i pękające ściany.

Zmowa cenowa i odwołania

O tym, że jest światełko w tunelu, pisaliśmy jeszcze w 2013 roku, kiedy inwestycja trafiła na listę rządowych inwestycji. Niestety, od tego czasu wciąż pozostają na papierze. Przetarg został ogłoszony dopiero w listopadzie 2013 roku, ale dopiero dwa lata później - w czerwcu 2015 roku - wyłoniono wykonawcę - firmę Intercor.

- Oferta opiewająca na 313 mln zł została uznana za najkorzystniejszą - informują na swojej stronie drogowcy.

Umowa nie została jednak ciągle podpisana. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, na wydłużenie procedur wpłynęły miedzy innymi wątpliwości, których po otwarciu ofert, nabrali pracownicy GDDKiA. Podejrzewali, że doszło do zmowy cenowej.

Sprawa trafiła do Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz prokuratury. Została jednak umorzona, z braku dowodów.

Problemy pojawiły się też przy wyłanianiu firmy, która ma nadzorować inwestycję. - Chcieliśmy podpisać jednocześnie dwie umowy z wykonawcą oraz z firmą nadzorującą. Ale AECOM - firma, która nie została wybrana w przetargu na nadzór - odwoływał się do Krajowej Izby Odwoławczej. Potem sprawa trafiła do sądu - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak dodaje, sąd odrzucił tę skargę i GDDKiA może podpisać obie umowy. - Nastąpi to 4 kwietnia - precyzuje rzecznik.

Trzy węzły, 9 km trasy

W związku z tym, że inwestycja realizowana będzie w systemie „optymalizuj i buduj”, najpierw rozpoczną się prace przy projekcie, które potrwają około półtora roku. Potem wykonawca wejdzie na teren budowy.

Obwodnica ominie miasto od południa i zachodu. W ramach inwestycji powstaną trzy węzły: Kąty (skrzyżowanie z DK 79), Marianki (skrzyżowanie DK 50) i Stadion (skrzyżowanie z DK 79). Projekt zakłada budowę odcinków w ciągu DK 79 - o długości ok. 5 km - oraz DK 50 długości ok. 4 km.

Obwodnica będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Ponadto wybudowane zostaną ciągi pieszo-rowerowe, obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie, drogi obsługujące tereny przyległe a także urządzenia infrastruktury podziemnej.

W ramach inwestycji remont przejdą także istniejące trasy: sześć km drogi krajowej nr 79 oraz trzy kilometry - DK 50 - przechodzące przez miasto.

Zakończenie prac zaplanowano na przełom 2019 i 20 roku (wcześniej zapowiadano, że inwestycja ma być gotowa w 2017 roku).

Przebieg obwodnicy Góry Kalwarii
targeo.pl

Marki także czekając na obwodnicę walczą z tirami:

Marki chcą rozszerzenia zakazu wjazdu tirów
Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

su/r