Dworzec linii średnicowej zabytkiem

Warszawa

MWKZDworzec Warszawa Ochota

Przystanek kolejowy Warszawa Ochota stał się zabytkiem. Konserwator docenił detale architektoniczne i wykończeniowe budynku.

"Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków – Jakub Lewicki wpisał do rejestru zabytków przystanek kolejowy Warszawa Ochota, wzniesiony w l. 1962-63 pod kierunkiem Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, z uwagi na zachowane wartości historyczne, artystyczne i naukowe" – czytamy na stronie MWKZ.

Element linii średnicowej

W rejestrze znalazł się pawilon kasowy, dwa perony z wiatami oraz dwie kładki nad torowiskiem i zejścia na perony z zadaszeniami.

Dworzec Warszawa Ochota stanowi element założenia linii średnicowej. Znajduje się na odcinku między dworcami Warszawa-Wschodnia i Warszawa-Zachodnia. Cztery samodzielne stacje: Warszawa-Stadion, Warszawa-Powiśle, Warszawa-Śródmieście i Warszawa-Ochota.

Dworzec Warszawa-Ochota umieszczony w wykopie linii średnicowej to zespół dwóch przystanków, którym odpowiadają dwa odmiennie rozwiązane perony wyspowe – peron PKP obsługujący kolejowy ruch podmiejski oraz peron Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

"Niewielki pawilon kasowy wraz z towarzyszącym mu w narożniku kioskiem i zejściami na perony zadaszono zaopatrzonym w trzy punkty podparcia oryginalnym, łupinowym przekryciem żelbetowym w formie paraboloidy hiperbolicznej, wykończonym odtworzoną okładziną z drobnych płytek ceramicznych" – podaje wojewódzki konserwator.

"Nienaruszona struktura"

Urząd przypomina, że przy opracowaniu konstrukcji przekrycia współpracował Wacław Zalewski znany z takich projektów jak dach katowickiego Spodka czy warszawskiego Supersamu.

"Dworzec zachował nienaruszoną strukturę, w tym poszczególne rozwiązania architektoniczne i wykończeniowe bez znaczących dla wyrazu całości przekształceń. Istotny walor przestrzenny i urbanistyczny zespołu stanowi ekspozycja pawilonu kasowego posadowionego na kładce przerzuconej nad wykopem, widocznego w tej konfiguracji z obydwu sąsiadujących wiaduktów, co tworzy swoisty efekt nadwieszenia charakterystycznej bryły nad torowiskiem" – podaje MWKZ.

Decyzja o wpisie nie jest ostateczna. Stronom przysługuje odwołanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZOBACZ TEŻ MATERIAŁY O DWORCU ZACHODNIM:

Tak się zmieni Warszawa Zachodniamat.prasowe PKP
wideo 2/3

ran/gp