Drugie podejście do budowy metra na Bemowie. Jest nowy przetarg

Warszawa

tvnwarszawa.plMiasto ogłosiło przetarg na dokończenie II linii metra

Jest kolejny przetarg na zaprojektowanie i budowę ostatniego odcinka II linii metra w kierunku Bemowa. Władze miasta ogłosiły go po tym, jak sąd unieważnił pierwszy konkurs architektoniczny w tej sprawie. Chętne firmy mogą się zgłaszać do 12 stycznia.

"Wyłoniony w przetargu wykonawca zaprojektuje i wybuduje trzy stacje metra, niemal cztery kilometry podwójnego tunelu i Stację Techniczno-Postojową" - informują w komunikacie pracownicy stołecznego ratusza.

Zwycięzca będzie musiał też opracować koncepcję węzłów przesiadkowych w rejonie planowanych stacji w taki sposób, aby pasowała do charakteru poszczególnych lokalizacji.

Cena - podstawa oceny

"Na wszystkie prace wykonawca będzie miał 50 miesięcy od dnia podpisania umowy" - podkreślają urzędnicy. Zainteresowane firmy mogą składać swoje oferty do 12 stycznia 2018 roku. Najważniejszym kryterium wyboru ma być cena (60 procent oceny), skrócenie czasu wykonania inwestycji (8 procent) oraz przedłużenie okresu rękojmi (32 procent).

W ramach ostatniego etapu rozbudowy podziemnej kolejki mają powstać trzy stacje. Stacja C03 "Lazurowa" ma być zlokalizowana po południowej stronie ul. Górczewskiej, w rejonie ul. Lazurowej; stacja C02 "Chrzanów" - w rejonie skrzyżowania ul. Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem ul. Człuchowskiej; stacja C01 "Połczyńska" - w rejonie ul. Sochaczewskiej i Połczyńskiej.

Za Połczyńską, w sąsiedztwie Instytutu Energetyki, zagospodarowany będzie z kolei teren o powierzchni 26 hektarów. Powstanie tam Stacja Techniczno-Postojowa Mory, z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra.

Unieważniony konkurs

Ponowny przetarg to efekt unieważnienia konkursu architektonicznego na koncepcje bemowskich stacji.

Przypomnijmy krótko: zwycięzcą pierwszego plebiscytu zostało konsorcjum firm AMC - Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów "Metroprojekt". Wyniki poznaliśmy na początku czerwca, a niedługo potem przegrana firma (ILF Consulting Engineers Polska) zaskarżyła tę decyzję do Krajowej Izby Odwoławczej. Twierdząc, że prace w konkursie powinny być anonimowe, a nie były. Ta przychyliła się do skargi.

Z unieważnieniem konkursu przez KIO nie zgodził się za to stołeczny ratusz. W sierpniu odwołał się w tej sprawie do sądu. Bezskutecznie.

Zaraz po przegranej sprawie sądowej władze Warszawy zapowiedziały, że (aby nie tracić więcej czasu) nie będą się odwoływać do wyższych instancji, ani rozpisywać kolejnego konkursu tylko na koncepcje. Zadeklarowali rozpisanie nowego przetargu zakładającego od razu projekt i budowę. Czwartkowy komunikat jest realizacją tej deklaracji.

Zgodnie z planami miasta, metro ma dojechać do Bemowa w 2023 roku.

Zobacz jak wyglądało ogłoszenie wyników konkursu, w którym zwyciężyło "Metroprojekt":

Wizualizacje nowych stacji metraMateusz Szmelter/ tvnwarszawa.pl
wideo 2/3

kw