Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE DROGOWYM

Szóstego grudnia weszły w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Do Grodziska szybciej i częściej. Wcześniej zamkną tory na rok

Warszawa

ShutterstockKolej wyremontuje trasę do Grodziska

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 285 milionów złotych umowę na modernizację 22 kilometrów linii Warszawa - Grodzisk Mazowiecki - poinformował w poniedziałek Ireneusz Merchel, prezes spółki. Pasażerów czekają ogromne utrudnienia.

Jak zapowiadają kolejarze, po remoncie dojazd z Grodziska do Warszawy skróci się o 5 minut. - Poza skróceniem czasu umożliwimy przejazd prawie dwukrotnie większej liczbie pociągów - zapowiedział Merchel.

Dodał, że PKP PLK stawia na rozwój ruchu regionalnego, aglomeracyjnego i przewozów towarowych.

Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel powiedział z kolei, że przed spółką stoi duże wyzwanie, jakim jest realizacja Krajowego Programu Kolejowego zaplanowanego do 2023 roku, a którego wartość wynosi prawie 66,5 mld zł.

- To niezwykle istotna sprawa, aby zmieścić się w perspektywie wszystkich działań do roku 2023. Chcemy łączyć Polskę, chcemy zwiększać mobilność i komfort podróżowania pasażerów. Chcemy prowadzić takie działania, które wzmocnią kolej aglomeracyjną - powiedział wiceminister.

Rok bez popularnej linii

Remont rozpocznie się we wrześniu. Dla mieszkańców podwarszawskich gmin oznacza to ogromne utrudnienia. Na rok zostaną praktycznie odcięci od kolei. Tory zostaną zamknięte dla ruchu podmiejskiego, ale utrzymany zostanie ruch dalekobieżny.

W czasie zamknięcia linii zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. - Organizatorem przewozów zastępczych będzie Zarząd Transportu Miejskiego, który w drodze przetargów wybierze wykonawców obsługujących linie podmiejskie - zapowiedział Merchel.

Nowe przystanki i tory

Zmodernizowanych zostanie sześć stacji i przystanków. Powstanie nowy przystanek w Parzniewie - między Pruszkowem a Brwinowem. Wszystkie obiekty będą wyposażone w informację głosową i wizualną oraz czytelnie oznakowane. Zapewnią też ułatwienia dla osób niepełnosprawnych.

Wymienione zostaną tory, 22 km sieci trakcyjnej i 15 rozjazdów. Przebudowanych zostanie 11 obiektów i wybudowane zostaną trzy nowe: tunel drogowy i tunele dla pieszych. Prędkość składów pasażerskich zostanie podwyższona z 80 km/h do 120 km/h.

Projekt ma być współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu "Łącząc Europę".

Trasę przebuduje konsorcjum, w skład którego wchodzi Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty Łódź"

Zobacz też: "Rusza remont linii obwodowej. Sprawdź, jak dotrzeć na przystanki"

Zabytkowy wiadukt nad ul. Obozową Mateusz Szmelter/ tvnwarszawa.pl
wideo 2/4

PAP/md/r