Darmowe WiFi w komunikacji. Niespełniona obietnica prezydent

Warszawa

Mateusz Szmelter/ tvnwarszawa.plWifi w komunikacji obiecywano w 2014 roku

"Bezpłatny internet w autobusach MZA do końca 2015, a w całej komunikacji do końca 2016" - deklarowała dwa lata temu Hanna Gronkiewicz-Waltz. Z obietnic zostało niewiele - WiFi jest tylko w niektórych autobusach, ale w większości z nich nawiązanie połączenia z siecią jest niemożliwe.

WiFi w każdym autobusie MZA miało być do końca 2015. Taką obietnicę prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz złożyła w listopadzie 2014 roku. Dwa lata później pytamy w miejskiej spółce, ile pojazdów jest wyposażone w WiFi. Dowiadujemy się, że tylko w tysiącu na ok. 1400 autobusów MZA.

Rzecznik ratusza zapowiada jednak gwałtowne przyspieszenie w najbliższych tygodniach. - Do końca tego roku w pozostałych 400 zamontujemy kolejne urządzenia. Mam nadzieję również, że inni przewoźnicy autobusowi będą inwestowali w nowe technologie. W Warszawie wiele osób ma smartfony i tablety. W związku z tym liczymy, że w odpowiedzi na potrzeby mieszkańców, te udogodnienia trafią do innych przewoźników niż MZA - wyjaśnia Bartosz Milczarczyk, rzecznik prasowy ratusza.

Ta nadzieja jest jednak płonna. Jak dowiadujemy się w firmie Mobilis, drugiej pod względem liczby autobusów miejskich w Warszawie, planów instalacji darmowej sieci nie ma.

Hasło, którego nikt nie zna

Pod znakiem zapytania stoi jednak sensowność wydawania pieniędzy na ten cel, skoro istniejące WiFi częstokroć nie działa. Podczas testu, który przeprowadziliśmy w 14 pojazdach, w sześciu mieliśmy problem z zalogowaniem.

Darmowa sieć w autobusach nazywa się freewifi.waw.pl. Po jej wybraniu nasze urządzenie powinno automatycznie połączyć się z internetem. Ale w części autobusów, kiedy próbowaliśmy uzyskać dostęp do internetu, na ekranie naszego telefonu pojawił się komunikat "Nie można połączyć się z siecią".

W niektórych pojazdach dostępna jest jedynie sieć o numerze bocznym autobusu. W takim przypadku przy próbie nawiązania połączenia, pojawia się prośba o wpisanie hasła. Jego zdobycie jest niemożliwe. Próbowaliśmy je uzyskać pytając się kierowców. Bezskutecznie. Nie podano nam go również w MZA.

- WiFi powinno działać bez konieczności podawania hasła. Te sygnały, które od państwa otrzymaliśmy co do problemów z zalogowaniem do WiFi, będziemy sprawdzali. Prosimy tylko o podawanie numerów autobusów, w których występują takie problemy - mówi Adam Stawicki, rzecznik MZA. - Takie zgłoszenie może wykonać każdy mieszkaniec. Na przykład przez platformę Warszawa 19115 - dodaje.

Niespełniona obietnica

Realizacja drugiej części obietnicy prezydent Gronkiewicz-Waltz (internet w całej komunikacji w 2016) wygląda jeszcze gorzej. Jej rzecznik odpowiada ogólnikowo, że w ratuszu "trwają analizy".

- W przypadku tramwajów chodzi między innymi oczywiście o koszty, musimy sprawdzić, ile by to spółkę kosztowało. Jeśli chodzi o SKM tam są kwestie związane z przepisami kolejowymi i bezpieczeństwem. Czy można instalować takie urządzenia, jeżeli tak to w jakiej specyfikacji - tłumaczy się Bartosz Milczarczyk.

Na darmowy, miejski internet w metrze nie ma co liczyć. - W metrze niedawno wszystkie sieci komórkowe zainstalowały swoje nadajniki. W związku z tym nie planujemy rozwoju sieci WiFi - przyznaje Milczarczyk.

"Nie każdy ma pakiet"

Pasażerowie komunikacji, z którymi rozmawialiśmy na placu Bankowym, twierdzą że darmowy internet w komunikacji jest potrzebny. - Czasami się kończy transfer, wtedy WiFi by się przydało - słyszymy od jednej z pasażerek.

- Ten czas, który spędzamy w komunikacji można by jakoś wykorzystać. Jak nie na książkę, to na przejrzenie informacji. Można by sprawdzić, gdzie i jak kursują autobusy i nie tylko - mówi inny zagadnięty.

Mateusz Dolak