Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Czerwona II linia metra. Zobacz nowe oznakowanie

Warszawa

System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers
System informacji pasażerskiej dla II linii metra | ILF Consulting Engineers

Białe, podświetlane tablice, a na nich czerwone napisy i szare piktogramy. Do tego każde wyjście oznaczone swoim numerem. Wiemy jak będzie wyglądać oznakowanie na II linii metra.

Systemu informacji wizualnej dla II linii będzie znacznie różnił się od tego znanego z pierwszej nitki. Zdominują go białe tablice z czerwonymi napisami i szare piktogramy na planie kwadratu. Wprowadzone zostaną niebieskie oznaczenia M1 (dla I linii) i czerwone M2 (dla II linii).

Istotną nowością jest propozycja oznaczenia każdego wyjścia swoim numerem, co ułatwi orientację w podziemnej kolejce.

Podświetlane tablice

Projektanci z firmy ILF Consulting Engineers, która wygrała przetarg organizowany przez Metro Warszawskie, postanowili podświetlić jak największą liczbę tablic. Ma to zapewnić lepszą czytelność i niezależność od oświetlenia na stacji. Większy kontrast ma także zapewnić większą użyteczność dla osób słabowidzących.

Projekt oparty jest na czcionce Frutiger. - Jest to jeden z najbardziej czytelnych i najpopularniejszych fontów stosowanych na całym świecie do identyfikacji i informacji miejskich – podkreśla Monika Maciejewska z ILF.

Jednym z konkursowych wymogów była pełna kompatybilność nowego systemu ze starym. Dlatego projektant zachował rozmiary tablic zbliżone do stosowanych na stacjach I linii metra. W przyszłości pozwoli to na ich ewentualną wymianę.

Przejrzysty układ informacji

Na wszystkich tablicach najważniejsze informacje mają być największe i ustawione najwyżej. Chodzi tu głównie o dane o dojazdach i możliwych przesiadkach.

- Na tablicy kierunkowej największy jest napis z nazwą ulicy i strzałką kierunkową, a niżej – w razie konieczności – znajdą się nazwa obiektu, w kierunku którego skierowane jest wyjście. Na mniejszym polu kolejno piktogram z numerem i rodzajem wyjścia (schody stałe, schody ruchome, winda) oraz o ewentualnym przystanku i kierunku odjazdu – wyjaśnia Maciejewska.

Wszystkie piktogramy (łącznie ponad 30), będą szare i oparte na planie kwadratu.

Schemat zamiast planu

Znany z istniejącej linii pomarańczowy plan miast z dominującą w środku Wisłą i siatką ulic zostanie zastąpiony schematem komunikacji szynowej (tramwajowej i kolejowej). Tablice w wersji uproszczonej znajdą się w wagonach metra, a wersji pełnej - z detalami w postaci przystanków czy przebiegu konkretnych linii - na peronach.

Dwie linie, dwa systemy

Pierwotnie na II linii miała zostać zastosowana koncepcja sprawdzona na istniejących stacjach. Jednak Metro Warszawskie nie porozumiało się z autorem oznakowania Ryszardem Bojarem. Zgoda projektanta była konieczna do każdej modyfikacji systemu, ponieważ zachował on prawa autorskie do niego.

Decyzja o przetargu na nowe tablice wywołała protest organizacji zajmujących się architekturą i designem. Mimo to Metro podtrzymało deklarację wprowadzeniu nowych rozwiązań.

bako/roody