Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE DROGOWYM

Szóstego grudnia weszły w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Co się stało na stacji Powiśle?

Warszawa

Metro Warszawskie/ grafika TVN24Prawdopodobnie tu doszło do przecieku

Osunięcie ziemi, podziemne jezioro - wciąż nie wiadomo, co było przyczyną przerwania prac na budowie stacji Powiśle i zamknięcia Wisłostrady?

By wyjaśnić, co stało się pod ziemią, trzeba najpierw wyjaśnić, jak budowana jest stacja Powiśle. W tej chwili składa się ona z dwóch oddzielnych części - wschodniej i zachodniej - które są już gotowe. Trwa budowa podziemnego połączenia, czyli hali z przyszłym peronem i torami.

KILKA TYGODNI BEZ WISŁOSTRADY

To właśnie ta hala ma się znaleźć po tunelem Wisłostrady i to właśnie tam doszło do przecieku.

Połączenie nie znajduje się bezpośrednio pod jezdniami w tunelu. Między dwiema konstrukcjami jest jeszcze warstwa ziemi i ściany szczelinowe tunelu. To po nimi ma przejść metro.

Budowę poprzedziły badania gruntu - najpierw na zlecenie miasta, potem wykonawcy. Zrobiono też standardowe przy takich obiektach iniekcje z betonu. Mimo to woda pod ciśnieniem wdarła się na stację.

Na razie nie wiadomo, skąd dokładnie wypłynęła i skąd zabrała piasek. Wiadomo natomiast, że w nocy z poniedziałku na wtorek wydarzenia potoczyły się bardzo szybko. Udało się ewakuować ludzi pracujących w zachodniej części stacji, natomiast maszyny zostały pod ziemią. Teraz są zalane wodą.

Do wnętrza stacji dostała się nie tylko woda gruntowa, ale też piasek. I właśnie od tego, ile piasku brakuje teraz ponad stacją zależy, jak długo potrwa zamknięcie Wisłostrady. Ten ubytek będzie bowiem trzeba uzupełnić betonem, który następnie będzie musiał jeszcze stężeć.

Kliknij na obrazek, aby go powiększyć:

Stacja Powiśle i tunel Wisłostrady
Metro Warszawskie

roody