Chcesz zaparkować? Podaj rejestrację

Warszawa

W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
W listopadzie stare parkometry zastąpią nowe | Tomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

Od listopada, aby zapłacić za parkowanie w centrum stolicy, kierowcy będą musieli podać numer rejestracyjny auta. Trzeba będzie go wystukać na klawiaturze nowych parkomatów kupionych przez Zarząd Dróg Miejskich. Po co zmieniać coś co działa, i do czego przyzwyczaili się warszawiacy? - Pozwoli to ukrócić oszustwa- przekonuje Zarząd Dróg Miejskich.

Pierwsze maszyny do Warszawy przyjadą na początku przyszłego tygodnia. - 240 nowych parkomatów stanie w ścisłym centrum miasta. Koszt zakupu wszystkich to 4,8 mln złotych - mówi Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich.

Stare parkomaty zostaną zdemontowane i wykorzystane w przyszłym roku, kiedy to w marcu strefa płatnego parkowania zostanie poszerzona m.in. o Muranów.

Bat na oszustów

Każde nowe urządzenie będzie miało klawiaturę, na której aby zapłacić za parking, trzeba będzie wystukać numer rejestracyjny auta. Rejestracja znajdzie się na wydruku potwierdzającym opłatę Zdaniem urzędników, to ukróci oszustwa. Jakie?

Jak informuje ZDM, często zdarzało się, że ktoś nie płacił za parkowanie, dostawał mandat, później pożyczał od znajomego bilet z parkomatu i składał reklamację. - My wtedy nie mamy podstaw, aby takiej osobie nie wierzyć - wyjaśnia rzeczniczka ZDM.

"Kierowcy sobie poradzą"

Kierowcy obawiają się, że wpisywanie numeru rejestracyjnego będzie kłopotliwe. Przede wszystkim może to wydłużyć płacenie za parkowanie, może też zaciąć się klawiatura. - Nie bójmy się czegoś, co ma usprawnić system płatności. Takie same parkomaty są ustawione w różnych europejskich miastach, a także w Nowym Jorku i tam ludzie sobie jakoś radzą, dlaczego u nas kierowcy mają sobie nie poradzić - pyta retorycznie Gałecka.

Czy wpisywanie takich danych jak numer rejestracyjny pojazdu jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych? - Wszystko było uzgadniane z generalnym inspektorem ochrony danych. Zresztą numeru rejestracyjnego nie można traktować, jako danych osobowych - wyjaśnia Gałecka.

Jaka dodaje, dane nie będą przechowywane w parkomacie, tylko od razu będą trafiały na serwer główny ZDM, gdzie następnie będą archiwizowane. - Do tych danych nie ma nikt dostępu - zapewnia rzeczniczka.

Płatność kartą zbliżeniową

Parkomaty będą też wyposażone w system, który umożliwi płacenie zbliżeniowymi kartami debetowymi - PayPass i PayWave. Dodatkowo urządzenie będzie zasilane baterią słoneczną, a w razie, kiedy np. przysypie śnieg zostanie uzyta zwykła bateria.

Po raz pierwszy Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę na montaż i konserwację parkomatów z firmą spoza kraju. Parkoen s.a.s. France na całym świecie posiada 180 tysięcy parkometrów, między innymi w Anglii, w Krajach Beneluksu czy w USA.

bf//ec