Kolejarze chcieli wyburzyć zabytkowe bunkry, bo stołeczny konserwator uznał, że nie są warte ochrony. Jednak jego wojewódzki odpowiednik doszedł do innego wniosku i wpisał je do rejestru zabytków. W miejscu, gdzie znajdują się bunkry, trwają prace nad wielomilionową inwestycją. Czy decyzja może zablokować budowę?
Od marca trwają prace przy linii obwodowej. Kolejarze przebudowują tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przystanki.
PKP zapowiedziało przy tej okazji rozebranie pięciu bunkrów bojowych typu Ringstand 58c, wybudowanych na przełomie 1944 i 1945 roku, zlokalizowanych wzdłuż linii kolejowej Warszawa Zachodnia - Warszawa Gdańska.
Jednak kilka dni temu mazowiecki konserwator zabytków Jakub Lewicki wpisał bunkry do rejestru.
Bez odwołania
"Tobruki stanowiły element sieci niemieckich umocnień obok schronów wartowniczo-obserwacyjnych, nasypu kolejowego, odpowiednio zaadaptowanej miejskiej zabudowy, transzej, zasieków, fortów z czasów carskich. Ich zasięg na mapie miasta obejmuje przede wszystkim: Cytadelę, Dworzec Gdański, kolej obwodową, Gazownię, Filtry, węzły komunikacyjne, Ujazdów" - argumentował konserwator.
Decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności, a PKP PLK nie zamierza się odwoływać.
- PKP Polskie Linie Kolejowe opracowują plan przemieszczenia schronu z ulicy Obozowej, aby przekazać go na cele muzealne. Będzie to skomplikowana operacja logistyczna wykonywana zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków - mówi Karol Jakubowski z PKP i zastrzega, że ostateczna w decyzja w tej sprawie należy do konserwatora.
Jak zapewnia Jakubowski, pozostałe schrony w stanie nienaruszonym pozostaną w swojej dotychczasowej lokalizacji. - Oprócz prac na Obozowej prace odbywają się sprawnie i zgodnie z planem. Budowane są nowe wiadukty na Kasprzaka i Wolskiej, nabierają kształtu nowe przystanki – zapewnia Jakubowski.
Większa przepustowość
Dzięki modernizacji zwiększy się przepustowość linii, polepszą się warunki przejazdów nie tylko pasażerskich, ale także towarowych. To szczególnie ważne, ponieważ w trakcie remontu linii średnicowej (przebiegającej przez Śródmieście) pociągi pojadą właśnie remontowanym odcinkiem, przez stację Warszawa Gdańska.
Dużą zmianą będzie powstanie węzła przesiadkowego przy stacji Warszawa Koło, z którego będzie można dogodnie przesiąść się do innych środków komunikacji miejskiej.
kz/pm