Centrum dla pendolino powstaje na Olszynce

Warszawa

TVN24Na Olszynce powstaje nowoczesne centrum dla pendolino

Na Olszynce Grochowskiej w Warszawie, przy ulicy Kozia Górka, powstaje nowoczesne centrum serwisowe dla pociągów pendolino. Jak informuje Beata Czemerajda z Intercity, prace są już zaawansowane w 60 procentach.

Będzie to pierwsza w Polsce baza wyłącznie dla pociągów dużych prędkości. - Pociąg jest nowoczesny, więc i baza musi być nowoczesna - mówi Czemerajda.

Warsztaty i myjnia

Budowa ruszyła jesienią zeszłego roku, a zakończyć się ma pod koniec tego roku. - W hali prowadzone będą czynności obsługowe i naprawy - dodaje Czemerajda. Znajdzie się w niej również automatyczna myjnia dla pociągów. Na Olszynce powstaną prawie dwa kilometry torów dojazdowych i bocznic, na których będą mogły "zaparkować" pociągi.

Na 2,5 hektarowej działce stanie również magazyn i część biurowa.

Pendolino będą przyjeżdżać do bazy przez cały 2014 rok. Centrum pełną parą ruszyć ma w grudniu 2014, gdy dostarczone zostaną wszystkie składy. - Pracować będzie 24 godziny na dobę, 365 dni w roku - informuje Czemerajda. Zatrudnienie znajdzie w nim 150 osób.

Pierwsze polskie pendolino

W poniedziałek w samo południe wypolerowany pociąg pendolino wjechał na wrocławski dworzec i otworzył drzwi dla pasażerów. Przez 3,5 godziny luksusowe składy zwiedziło cztery tysiące osób.

Pierwszy z dwudziestu zakupionych przez PKP Intercity składów wjechał do Polski późnym wieczorem w niedzielę. Ważący ponad 400 ton skład został przyholowany z fabryki we Włoszech przez lokomotywę towarową. Nie ma jeszcze bowiem jeszcze homologacji niezbędnych, by podróż odbyć samodzielnie.

Po pokazie dla pasażerów, pendolino wyruszył do Żmigrodu. Tam, na torze doświadczalnym instytutu kolejnictwa, przejdzie szereg testów. CZYTAJ WIĘCEJ

Milionowy kontrakt

PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu Alstom w maju 2011 r.Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje dostawę 20 pociągów, budowę zaplecza, oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. Koszt samych pociągów to ok. 400 mln euro.

PKP Intercity chce wozić nowymi pociągami pasażerów na trasie Gdańsk - Warszawa - Kraków - Katowice. Pendolino ma pokonywać trasę Warszawa - Gdańsk w 2 godz. 30 min., Warszawa - Kraków w 2 godz. 15 min., Warszawa - Katowice w 2 godz. 10 min, natomiast z Krakowa do Gdańska przejadą w 4 godz. 55 min. By było to możliwe, kolejarze muszą jednak skończyć remont linii E65 Warszawa-Gdańsk, który trwa od lat.

wp/par