Budują łącznik, wstrzymają metro?

Warszawa

Metro WarszawskieBudowa przejścia podziemnego łaczącego I i II linię metra

Lada dzień rozpocznie się budowa korytarza łączącego dwie stacje metra pod ulicą Świętokrzyską. Dla pasażerów oznacza to ogromne utrudnienia. - To nieuniknione, jeśli chcemy mieć wygodne przejście pomiędzy I i II linią - argumentują władze metra.

Budowniczowie muszą postawić konstrukcję przejścia łączącego perony I i II linii. Prace są prowadzone bardzo blisko już istniejących tuneli, dlatego inżynierowie ocenili, że ze względów bezpieczeństwa trzeba wstrzymać ruch na stacji Świętokrzyska. Oba tunele mają zostać zamknięte; każdy na 10 dni.

- To spowoduje utrudnienia dla pasażerów, ale tylko na czas budowy przejścia - tłumaczy Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego. - Później będzie im wygodnie. Alternatywą była budowa łącznika za pośrednictwem antresoli, który byłby mniej komfortowy - dodaje.

Będzie wahadło?

Jak dokładnie będą wyglądały utrudnienia? – Trwają ustalenia z Zarządem Transportu Miejskiego. W tej chwili jeszcze nie wiadomo, czy uruchomimy pociąg wahadłowy, czy jedynie komunikację zastępczą - mówi Malawko. - Wiadomo na pewno, że musimy zakończyć roboty do 30 kwietnia, czyli przed zamknięciem ul. Marszałkowskiej w związku z kolejnym etapem budowy centralnego odcinka – dodaje.

Winda i schody

W przejściu powstaną schody stałe i ruchome, łączące stacje I i II linii metra. Zamontowana zostanie również winda, która pozwoli pasażerom niepełnosprawnym na wygodne przesiadki.

Na dwa razy

Budowa łącznika to skomplikowana operacja. Została podzielona na dwa etapy.

Najpierw wykonana będzie zachodnia część ścian szczelinowych. Powstaną tam wykopy o szerokości 80 cm, głębokie na 32 metry. W szczeliny wprowadzone zostaną klatki zbrojeniowe, które następnie zalane będą betonem. Prace wymagają precyzji i zachowania nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa. Odbywać się mają zaledwie 70 cm od istniejącego zachodniego tunelu metra (prowadzącego w kierunku Kabat).

Po zakończeniu prac po stronie zachodniej i uruchomieniu tunelu, roboty przeniosą się w sąsiedztwo tunelu wschodniego (w kierunku Młocin). Znowu zaledwie 70 cm od istniejącego tunelu. Proces budowy ścian szczelinowych będzie tu analogiczny do wykonywanego po stronie zachodniej.

mjc/mz

Tak będzie budowane przejście podziemne pomiędzy I i II linią metra
Metro Warszawskie