Budowa stacji metra na Targówku. "Gotowa pół roku przed czasem"

Najnowsze


Stacja Targówek odsłoniła w niedzielę swoje tajemnice przed warszawiakami. - Myślę, że będzie gotowa pół roku przed czasem - mówiła prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz. Dzień wcześniej tarcza Maria przebijała się na budowaną stację Płocka na Woli.

Stacja przy skrzyżowaniu ul. Pratulińskiej z Ossowskiego była otwarta dla zwiedzających w godz. 10.00-15.00. Z tej możliwości postanowiło skorzystać wielu warszawiaków - do wejścia ustawiła się długa kolejka chętnych.

Goście w 10-osobowych grupach mogli zejść zbudowanym w stanie surowym wejściem na poziom -1, czyli na antresolę, a potem na poziom -2, czyli peron. Z peronu zwiedzający mogli m.in. zobaczyć, jak budowane jest torowisko, czy montowane są instalacje techniczne podziemnej kolei.

Po godz. 13 na placu budowy pojawiła się prezydent stolicy. Gronkiewicz-Waltz w rozmowie z dziennikarzami przyznała, że jest bardzo zadowolona z postępu prac. - Myślę, że jeśli chodzi o tę stację, to ta część będzie gotowa pół roku przed czasem. Budowa jest bardzo zaawansowana - podkreśliła.

Gotowość do odbiorów: maj 2019

Rzecznik firmy Astaldi Mateusz Witczyński opowiedział w rozmowie z PAP o szczegółach prac. - Możemy zobaczyć, że po dwóch latach wykonaliśmy obiekty stacji, czyli całą jej konstrukcję, a także dwóch pozostałych stacji. Wykonane są tunele pomiędzy tymi stacjami oraz tunele łączące tę rozbudowę z istniejącą II linią metra, czyli ze stacją Dworzec Wileński - mówił.

- Wewnątrz stacji możemy zobaczyć instalacje mechaniczne i elektro-energetyczne, czyli wentylację, pomieszczenia techniczne. Możemy zobaczyć torowiska, których mamy gotowych około kilometra z sześciu kilometrów. Możemy też zobaczyć okładziny kamienne na platformie peronu czy podwieszane sufity - wymieniał Witczyński.

Podkreślił, że zakończenie prac jest zaplanowane na maj 2019 roku. - Wtedy rozpoczną się odbiory. W zależności od tego, jak one będą przebiegały, będzie można mówić o otwarciu podziemnej kolejki - powiedział.

Budują także na Woli

II linia podziemnej kolejki jest budowana także po drugiej stronie Wisły. Metro Warszawskie poinformowało w sobotę, że tarcza Maria przebijała się na budowaną stację Płocka. Wcześniej dotarła tam tarcza Krystyna.

Warszawskie metro składa się obecnie z dwóch linii. Druga linia została otwarta w 2015 roku, przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w wysokości 776 mln euro. W styczniu 2017 roku UE zainwestowała również 432 mln euro w drugi etap prac na II linii.

Inwestycja zlokalizowana jest w dzielnicach Wola i Bemowo (odcinek zachodni) oraz Targówek (odcinek wschodnio-północny). Obejmuje budowę trzech stacji na odcinku wschodnio-północnym (Szwedzka, Targówek, Trocka), dwóch na odcinku zachodnim (Płocka, Młynów) i zakup 17 pociągów. Jej całkowita wartość to ponad 3,5 mld zł. Niemal 2 mld zł to dotacja unijna.

PAP/kz/b