Budowa metra na Targówku: akt erekcyjny wmurowany

Warszawa

TVN 24Uroczystość na budowie II linii

Na Targówku wmurowano akt erekcyjny w strop budowanej stacji II linii metra. W specjalnej tubie znalazły się tam też życzenia dla przyszłych mieszkańców Warszawy.

Najpierw Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała akt w punkcie informacyjnym budowy.

"Dokument ten powstał dla upamiętnienia uroczystej chwili położenia kamienia węgielnego pod budowę odcinka wschodnio-północnego II linii metra w Warszawie" – brzmi jego treść.

Akt został schowany do tuby, a ta do stropu powstającego przystanku na Targówku. Uroczystość odbyła się po godz. 12 na powstającej stacji przy ulicy Trockiej.

Prezydent miasta podkreśliła też, że cała uroczystość ma wyjątkowy charakter, bo w tubie jest także przesłanie dla przyszłych pokoleń.

- Życzenia, marzenia i zdania współczesnych mieszkańców Targówka. Jest ich około stu. Być może ta tuba zostanie odpakowana i za 100 lat, za 200 zobaczą, jak myśmy tutaj żyli. Może już wszyscy będą latać w kosmos, może metro będzie jakimś strasznym przeżytkiem, tak jak karoca dla nas - mówiła Gronkiewicz-Waltz.

Bardzo oczekiwana inwestycja

Miejska radna Iwona Wujastyk (PO) podkreśliła, że II linia metra jest na Targówku bardzo oczekiwana. - To inwestycja ważna nie tylko pod względem infrastrukturalnym, ale też społecznym. Zmieni otoczenie tej części Warszawy, ułatwi mieszkańcom poruszanie się i dojazd do innych dzielnic - powiedziała. Przyznała też, że kapsuła czasu to fantastyczny pomysł. - Mieszkańcy ochoczo składali swoje życzenia następnym pokoleniom. Zastanawiam się tylko, czy te pendrive'y za kilkaset lat będą nośnikami wywołującymi zdziwienie, a może uśmiech. Jednak skoro my dzisiaj radzimy sobie z odczytywaniem pisma na papirusie, to mam nadzieję, że oni z takimi nośnikami też sobie dadzą radę - przyznała.

Punkt informacyjny

Punkt informacyjny, w którym odbyła się konferencja (zbieg ulic Handlowej i Pratulińskiej) to - jak powiedział prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk - ważny element budowy. - Podobne punkty będą zastosowane na odcinku zachodnim, żeby mieszkańcy mogli zasięgnąć jak najwięcej informacji - informował.

Trzy kilometry trasy

Pierwsze odwierty pod rozbudowę metra po prawej stronie Wisły ruszyły w połowie marca.

W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok. 3 km odcinek trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Przystanek Szwedzka będzie ulokowana pomiędzy budynkiem Strzelecka 46 a Zajezdnią Autobusową MZA Stalowa. Kolejna stacja, Targówek, wybudowana zostanie pod skrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z Ossowskiego.

Po północnej stronie ul. Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze jednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miała niemal 300 m długości. I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra – stacja Trocka lokalizowana będzie pod skrzyżowaniem ulic Pratulińskiej i Trockiej.

Prace mają się zakończyć w 2019 roku.WIZUALIZACJE:

Stacja Szwedzka | UM
Stacja Targówek | UM
Stacja Trocka | UM
Stacja Szwedzka | UM
Stacja Targówek | UM
Stacja Trocka | UM
Stacja Szwedzka | UM
Stacja Targówek | UM
Stacja Trocka | UM

ran/kw/b/sk