Budowa metra idzie do przodu. Kamień węgielny na Księcia Janusza

Warszawa

Kamień węgielny wmurowano 11 sierpniaLech Marcinczak/ tvnwarszawa.pl
wideo 2/2

Wmurowano kamień węgielny na budowie stacji metra Księcia Janusza. To zachodni odcinek II linii metra. Akt erekcyjny, podpisany przez Hannę Gronkiewicz-Waltz, umieszczono w metalowej tubie w stropie stacji Księcia Janusza (C06).

- Prace przy budowie zachodniego odcinka idą zgodnie z harmonogramem i będą powoli schodziły pod ziemię co oznacza, że nie będą już tak uciążliwe dla mieszkańców - powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy. Dodała, że jeśli nie pojawią się jakieś nieprzewidziane okoliczności, na początku przyszłego roku rozpocznie się już drążenie podziemnych tuneli.

Turecka robota

Umowę na budowę zachodniego odcinka II linii metra podpisano 29 września 2016 r., a prace potrwają 38 miesięcy. W kierunku zachodnim powstanie ok. 3,4 km trasy. Planowane stacje to: Płocka (C08) pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyską potrwa około 12 minut.

Wykonawcą zachodniego odcinka jest wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., która w konsorcjum z dwoma innymi firmami, wybudowała wcześniej centralny odcinek II linii metra. Kwota kontraktu wynosi 1 147 999 590 zł brutto. Projektantem jest Biuro Projektów "Metroprojekt".

Ulubiony środek transportu pasażerów

Jak czytamy w komunikacie urzędu miasta, metro jest najszybszym środkiem komunikacji w Warszawie. Pierwszą linią, która w całości działa od października 2008 r. dziennie jeździ ponad 500 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą już około 140 tys. pasażerów dziennie. Po rozbudowie II linii w kierunku Targówka i Bemowa, metro ma być najwygodniejszym połączeniem tych dzielnic z centrum miasta, a po przesiadce na stacji Świętokrzyska - z południową i północną częścią lewobrzeżnej Warszawy.

Budowa I etapu zachodniego odcinka II linii metra (w liczbach):

Budowa obejmuje:

3 stacje – C06 Księcia Janusza, C07 Młynów, C08 Płocka

3 wentylatornie szlakowe - V9, V8, V7

3 tunele szlakowe - D9, D8, D7

komorę demontażową V9A

Długość: 3,4 km

Całkowita długość tuneli: 5 047 m

Długość toru prawego - 3 481,6 m

Długość toru lewego - 3 477,7 m

Długość stacji:

C06 Księcia Janusza i torów odstawczych - 606,1 m

C07 Młynów - 168,2 m

C08 Płocka - 163,6 m

Długość komory demontażowej - 18,3 m

Całkowita kubatura obiektów (stacje i wentylatornie): 341 330 m3

Kubatura stacji:

C06 Księcia Janusza z torami odstawczymi - 188 480,9 m3

C07 Młynów - 56 636,6 m3

C08 Płocka - 59 198,0 m3

Poziom szyny pod poziomem terenu - od 12,3 m do 18,2 m (średnio 15,2 m)

ZOBACZ RÓWNIEŻ JAK POSTĘPUJĄ PRACE PRZY BUDOWIE METRA NA TARGÓWKU:

O postępie pracMateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
wideo 2/2