Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Budowa I linii metra też blokowała miasto

Warszawa

ZTMBudowa stacji metra Pole Mokotowskie

Aleja Niepodległości zamknięta na... siedem lat. Do tego rozkopana ulica Waryńskiego, zamknięta Trasa Łazienkowska - między innymi takie utrudnienia przetrwali warszawiacy w czasie budowy I linii metra. Wtedy co prawda ruch na stołecznych ulicach był mniejszy, ale inwestycja i tak stwarzała spore niewygody.

O tym, z jakimi utrudnieniami wiązała się budowa, miejscy urzędnicy ZTM przypomnieli przy okazji konferencji na temat zamknięcia ulic Marszałkowskiej w związku z budową II linii, chyba po to, by przekonać, że może być gorzej.

Wiosna 1983

Budowa I linii metra rozpoczęła się wiosną 1983 roku na Ursynowie. Trzy lata później objęła również centrum miasta. Stacje budowane były - podobnie jak teraz – metodą odkrywkową. Tunele na odcinku Ursynowskim również. Od Mokotowa używano już zmechanizowanej tarczy.

Wtedy jednym z największych utrudnień było zamknięcie al. Niepodległości. Pierwotnie na cztery lata, ostatecznie na oddanie arterii mieszkańcy musieli czekać aż osiem lat.

Dwa metry pod jezdnią

Zmiana technologii budowy tuneli z metody odkrywkowej na metodę drążenia za pomocą tarcz pozwoliła uniknąć długotrwałego rozkopania Trasy Łazienkowskiej. Mimo towarszawiacy musieli się liczyć z utrudnieniami. Podczas drążenia tuneli niespełna 2 metry pod nawierzchnią ulicy, ruch samochodów był tam ze względów bezpieczeństwa dwukrotnie wstrzymywany na ponad trzy tygodnie (na przełomie stycznia i lutego oraz sierpnia i września 1988r.).

Nie były to jednak jedyne utrudnienia związane z budową metra.

Zamknięta ul. Waryńskiego

Uciążliwości dotknęły też mieszkańców ul. Waryńskiego, w rejonie której odbywała się budowa stacji Politechnika wraz z torami odstawczych i szybami startowymi dla tarcz. W ramach jej budowy konieczne było wyburzenie budynku przy ul. Polnej, który kolidował z metrem. Budowa stacji i utrudnienia z nią związane trwały w tym rejonie od roku 1987 do 1994.

Podobnie stacja "Pole Mokotowskie" zablokowała w fazie budowy praktycznie cały rejon od ul. Rakowieckiej do ul. Batorego. Tam, gdzie dzisiaj znajdują się wyjścia na przystanki tramwajowe, przejścia podziemne do peronu stacji i na drugą stronę ulicy, a także sama stacja, do roku 1993 znajdował się plac budowy.

Równolegle do budowy stacji "Politechnika" trwały prace przygotowawcze do budowy stacji przy placu Konstytucji. Wiązało się to z czasowymi ograniczeniami w ruchu na jezdniach i chodnikach ul. Marszałkowskiej, gdzie należało przebudować instalacje podziemne. Utrudnienia te trwały przez 3 lata - do roku 1990, kiedy zapadła decyzja o zaniechaniu budowy stacji "Plac Konstytucji".

Wycinek archiwalny z "Życia Warszawy"
Skan z "Życia Warszawy"

mjc/roody