Najnowsze

Bezpieczniej na Waszyngtona. Jest aktywne przejście

Najnowsze

 Tak działa aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona
Tak działa aktywne przejście dla pieszych na Waszyngtona Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
wideo 2/2

Niebezpieczna zebra na Grochowie nareszcie doświetlona. Zarząd Dróg Miejskich zamontował tam aktywne przejście dla pieszych.

Przejście przez aleję Waszyngtona na wysokości Modrzewiowej było wyjątkowo niebezpieczne. Pieszy musieli przejść przez tory tramwajowe, potem cztery pasy jezdni bez żadnej wysepki, a potem znów przez tory. Opisaliśmy to w grudniu 2015 roku. ZDM deklarował wówczas, że to jedno z przejść na liście miejsc, które trzeba doświetlić. - Mamy nadzieję, że prace przy oświetleniu zostaną wykonane jeszcze w tym roku - zapowiadała ówczesna rzeczniczka ZDM Karolina Gałecka. Jednak przez kolejne miesiące sytuacja się nie zmieniała. Dopiero na początku września zebra została doświetlona. Zamontowano antypoślizgową nawierzchnię, ułatwiająca hamowanie oraz dodatkowe oznakowanie. Na przejściu pojawiły się także czujniki wykrywające pieszych i sygnalizacja ostrzegawcza.

Jak działają aktywne przejścia?

Jak tłumaczy Zarząd Dróg Miejskich, aktywne przejścia ostrzegają kierowców o zbliżaniu się pieszego do pasów.

"Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnego systemu wykrywania złożonego z kilku, zsynchronizowanych ze sobą elementów – czujników ruchu, punktowych elementów odblaskowych, biało-czerwonych pasów, znaków drogowych D-6 z lampami LED i nawierzchni antypoślizgowej" - tłumaczą urzędnicy.

Elementy bezpiecznego przejścia (aktywne punktowe elementy odblaskowe i lampy ostrzegawcze LED) aktywują się tylko w momencie, gdy na przejściu "coś się dzieje", a więc gdy zbliża się do niego pieszy. "To czytelny znak dla kierowcy, który w tym momencie powinien zdjąć nogę z gazu" - dodają.

ZDM projekt pilotował w 2016 roku. Wtedy aktywne przejście pojawiło się na Kondratowicza, przy Parku Bródnowskim.

Po testach urzędnicy zdecydowali się wdrożyć rozwiązanie w innych miejscach stolicy między innymi: Grzybowska przed Ciepłą, Modlińska / Drogowa, Popiełuszki / Gojawiczyńskiej, Krasińskiego / Czarnieckiego, Mickiewicza / Mierosławskiego, Powstańców Śląskich / Pirenejska, Jagiellońska / Brechta, Grochowska / Mińska, Waszyngtona / Niekłańska, Marszałkowska / Senatorska, Kruczkowskiego / 3 Maja (strona północna i południowa), Ludna / Okrąg, Al. Jerozolimskie / Spiska, al. KEN / Telekiego.

Zła widoczność i prędkość - główne przyczyny śmierci

Z punktu widzenia pieszych Polska należy do najbardziej niebezpiecznych krajów Unii Europejskiej. Na drogach w naszym kraju ginie 34 pieszych na milion mieszkańców. Większość państw wspólnoty ma ten wskaźnik trzykrotnie mniejszy. Jak wskazują naukowcy, przyczyn jest wiele. Ale do najważniejszych zaliczają słabą infrastrukturę (czyli choćby złe oświetlenie przejść dla pieszych) czy parkowanie przed zebrami.

Opisaliśmy to w obszernym artykule, który opublikowaliśmy na tvnwarszawa.pl.

kz/r

Pozostałe wiadomości