Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

Bez prac domowych i dzwonków. Nietypowa szkoła na Ursynowie

Warszawa

Mateusz Szmetler, tvnwarszawa.plDzieci o zmianach w szkole

Zamiast prac domowych i kontroli - swoboda i zaufanie. Nauczyciele ze szkoły im. Polskich Olimpijczyków chcą rewolucji w oświacie. - Mamy komputery, tablety, tablice interaktywne, ale w szkołach wciąż panują XIX-wieczne zasady, musimy to zmienić - tłumaczy Wioletta Krzyżanowska, dyrektor szkoły.

- Żaglowiec "Budząca się SP 323" opuścił dzisiaj dobrze znany XIX-wieczny port. Przed nami burzliwe wody Oceanu Nowej Edukacji" - zapowiadają nauczyciele podstawówki przy Hirszfelda. Jako pierwsi w Warszawie wprowadzają do szkoły metody, które mogą zmienić edukację.

Szkoła się budzi

- Idea "budzącej się szkoły" powstała w Berlinie. Polega na stworzeniu szkoły w nowym stylu i edukacji, która będzie odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby ucznia - opowiada Wioletta Krzyżanowska. - Chcemy, aby dzieci wiedziały, w jakim celu przychodzą do szkoły, były świadome, że wiedza jest im potrzebna - dodaje.

Zmiany zostały wprowadzone w klasach 1-3.

Pedagodzy korzystają m.in. z metody "zielonego ołówka" - zamiast zaznaczać w zeszycie dziecka błędy na czerwono, na zielono wskazują to, co poszło dobrze. - Dzieci zupełnie zmieniły swoje nastawienie - komentuje Arleta Pakuła, pedagog. - O wiele chętniej piszą prace pisemne, częściej dzielą się z nauczycielami swoimi notatkami. Wcześniej, po klasówkach były zgaszone, bały się, że coś poszło nie tak. Teraz mówią "to poszło mi najlepiej" - dodaje.

Bez prac domowych

Pedagodzy zrezygnowali również z prac domowych. - W stu procentach wykorzystujemy czas na lekcji. Stosujemy czasomierze, chcemy, aby dziecko miało świadomość, że się napracowało i zasłużyło na odpoczynek w domu - mówi Pakuła.

Jak dodaje, to dziecko powinno decydować, kiedy odrobi prace domową.

W klasach zmieniło się również ustawienie ławek. Uczniowie siedzą twarzami do siebie. - Już nas nie kusi, żeby odwrócić się do koleżanki czy kolegi - opowiadają dzieci. - Codziennie siedzimy z kim innym, dzięki temu możemy poznać osoby, które wcześniej wydawały nam się niefajne. Sami też stawiamy sobie oceny - mamy specjalną punktację - tłumaczą.

Pedagodzy chcą również zmienić pozycję nauczyciela w klasie. - Powinien być mentorem, a nie kierownikiem czy zarządcą - komentuje Krzyżanowska.

Zmiany w szkole na Ursynowie
Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl

Idea budzi kontrowersje

- Zdecydowana większość rodziców jest za zmianami w szkole. Kontrowersje budzi jednak metoda zielonego ołówka - przyznaje Krzyżanowska. - Są opiekunowie, dla których czerwony kolor bezapelacyjnie łączy się z nauką szkolną. Spróbujemy to zmienić. Będziemy pokazywać dobre strony wzmacniania pozytywnego ucznia - dodaje.

Po dwóch miesiącach nauczyciele zdecydują, które zmiany są dobre, a które należy zmodyfikować. - Wiemy, że wprowadzenia zmian nie jest procesem łatwym, ale godzimy się na to, bo nie myli się tylko ten, który nie próbuje - kwituje dyrektor szkoły.

kz/r