Będą "zebry" przy Centralnym. Cztery firmy chcą ucywilizować skrzyżowanie

Warszawa

Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich
Będą zmiany przy Dworcu Centralnym | Zarząd Dróg Miejskich

Cztery firmy chcą przygotować projekt przebudowy skrzyżowania Al. Jerozolimskich z ul. Emilii Plater. W przyszłym roku Zarząd Dróg Miejskich planuje wyznaczyć tam nowe przejścia naziemne i pasy dla rowerzystów.

W przyszłym roku piesi mają doczekać się nowych pasów przy Dworcu Centralnym. W piątek Zarząd Dróg Miejskich otworzył oferty na wykonanie projektu przebudowy skrzyżowania Al. Jerozolimskich i ul. E. Plater.

- Do przetargu zgłosiły się cztery firmy: Siemens, Polska Inżynieria, Azet i KomProjekt. Teraz rozpocznie praca nasza komisja, która będzie weryfikować oferty pod kątem formalnym i ekonomicznym. Wykonawcę powinniśmy wyłonić za około trzy tygodnie – mówi tvnwarszawa.pl Karolina Gałecka, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

Jak zaznacza, o zwycięstwie zdecyduje w 80 proc. cena, a w 20 proc. deklaracja o ewentualnym skróceniu terminu realizacji zlecenia, który upływa 24 kwietnia przyszłego roku.

Dwie koncepcje zmian

Do przygotowania są dwie koncepcje planowanych prac. W pierwszej mają się znaleźć projekty przejść przez Al. Jerozolimskie (po zachodniej stronie skrzyżowania) i ul. Emilii Plater (po północnej stronie skrzyżowania). W drugim wariancie uwzględniona ma być także dodatkowa zebra w Alejach, po wschodniej stronie skrzyżowania, a także kontrapas dla rowerów w ciągu ul. E. Plater, dzięki któremu powstałby pierwszy wygodny korytarz rowerowy północ-południe w centrum miasta.

Ponadto w obu wariantach znajdą się plany doprowadzenia do Al. Jerozolimskich pasów rowerowych w ciągu ul. Emilii Plater, po stronie Dworca Centralnego. Na tym jednak nie koniec. Drogowcy chcą również przeprowadzić korektę geometrii skrzyżowania i przeanalizować możliwość wybudowania pasa do skrętu w prawo na zachodnim wlocie Al. Jerozolimskich.

Który z dwóch projektów będzie realizowany? Decyzję o tym drogowcy mają podjąć po konsultacjach z miejskim inżynierem ruchu.

W tych miejscach mogą powstać przejścia dla pieszych
tvnwarszawa.pl / targeo.pl

"Nie chcemy, aby pogorszyły warunki jazdy"

Planowane zmiany najbardziej zadowolą z pewnością pieszych, którzy, aby pokonać skrzyżowanie, nie będą musieli pokonywać już niewygodnych schodów. Drogowcy podkreślają jednak, że wezmą pod uwagę interes wszystkich uczestników ruchu.

– Nie chcemy, aby wprowadzone rozwiązania pogorszyły warunki jazdy. W szczególności dotyczy to wyjazdu samochodów i autobusów z ul. E. Plater od strony Dworca Centralnego w kierunku ul. Marszałkowskiej i ruchu tramwajów w ciągu Alej Jerozolimskich – przekonują.

Jak zapowiadają, nowe zebry na skrzyżowaniu mają pojawić się w przyszłym roku.

Ul. Emilii Plater zyska nowe przejścia
Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

jk/b