Umowa na budowę tramwaju na Tarchomin podpisana. Przejechać nim mamy za rok. Władze miasta planują, że z tej części Białołęki dojedziemy nie tylko linią do stacji metra Młociny, ale również do centrum.
- To jest istotny moment dla tej części Warszawy, ponieważ przedłużamy linię, która już jest na trasie mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Powstaje cały odcinek na Tarchomin wraz z pętlą – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz.
- Cały odcinek powstanie w ciągu 10 miesięcy, do tego jeszcze dojdą odbiory. Przypuszczalnie odcinek oddamy na początku przyszłego roku – dodała prezydent Warszawy.
Wykonawca, firma ZUE będzie miała do zbudowania 4,5 kilometrową trasę. Koszt inwestycji to 64,2 mln zł.
Linia tramwajowa od trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie do pętli przy ulicy Mehoffera to długo oczekiwana inwestycja. Do tej pory udało się otworzyć tylko krótki odcinek torów, które kończą się zaraz za zjazdem z mostu Skłodowskiej-Curie.
Nowa trasa szybko i sprawnie dowiezie mieszkańców tego rejonu Białołęki do stacji metra Młociny. Szacowany czas podróży to ok. 14 minut.
- Torowisko będzie torowiskiem zielony, co jest istotne z punktu widzenia ekologicznego i estetycznego. Docelowo trasa będzie obsługiwana przez 31 składów typu swing – powiedział z kolei Jacek Wojciechowicz, wiceprezydent Warszawy.
Jak dodał, są plany, aby z Tarchomina poprowadzić linię nie tylko do Młocin. – Chcemy, aby była też linia do centrum przez ulicę Marymoncką, Popiełuszki i dalej al. Jana Pawła II. Dla mieszkańców zwiększy to znacznie możliwości dojazdu w stosunku do tego, co dzisiaj oferujemy – dodał Wojciechowicz.
W planach trasa do Winnicy
Zarząd Transportu Miejskiego planuje dalszy odcinek tej trasy, do pętli Winnica. Aktualnie przygotowywany jest wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Będą to kolejne cztery przystanki, trasa tramwajowa zakończy się wtedy w niewielkiej odległości od ul. Modlińskiej. Do Młocin będzie można stamtąd dojechać w 21 minut.
Lata przygotowań
Załatwianie pozwoleń rozpoczęło się w 2008 r. Pod koniec września 2013 roku pisaliśmy, że udało się zdobyć decyzję środowiskową, a potem pozwolenie na budowę.
Przetarg na wykonawcę inwestycji został ogłoszony w sierpniu 2013 roku. W związku z dużą ilością pytań otwarcie ofert z 30 grudnia 2013 r. przełożono początkowo na 15 stycznia, a następnie na 23 stycznia 2014 r.
Zaskarżone zostało też pozwolenie na budowę. Postępowanie odwoławcze jest w toku, ale pozwolenie ma rygor natychmiastowej wykonalności.
bf/ran