9 listopada wielkie zwiedzanie II linii metra

Warszawa

UM WarszawaWejście do stacji Świętokrzyska

9 listopada, podczas dnia otwartego mieszkańcy Warszawy będą mogli zwiedzić stacje II linii metra. Ratusz zapowiada, że podczas dnia otwartego przy stacji Świętokrzyska na warszawiaków czekać będą występy artystyczne, przedstawienia teatralne i zabawy dla dzieci.

- Liczymy na to, że inwestycja będzie już przejęta przez Metro Warszawskie od wykonawcy. Zapraszamy mieszkańców Warszawy, żeby zobaczyli stacje metra, co zostało zrobione i jak bardzo wymagające były to budowy - powiedziała PAP Agnieszka Kłąb z biura prasowego ratusza.

I zapowiada, że podczas dnia otwartego przy stacji Świętokrzyska na warszawiaków czekać będą występy artystyczne, przedstawienia teatralne i zabawy dla dzieci. Ma wystąpić m.in. Teatr Improwizowany Klancyk, Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego "Warszawianka". Na Pradze, przy Placu Wileńskim odbędzie się natomiast Praski Jarmark. Będą stoiska handlowe, gastronomia, występy m.in. Praskiej Orkiestry Dętej, Kapeli z Targówka i Kapeli Praskiej.

Pokażą wszystkie stacje

Podczas dnia otwartego organizowanego pod hasłem "Zobacz zanim pojedziesz" będzie można zobaczyć wszystkie siedem stacji centralnego odcinka II linii metra. Wstęp w godz. 10-18 będzie wolny, nie są konieczne zapisy.

Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od Zachodu na Wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".

Na ścianach grafiki Fangora

Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Wystrój każdej ze stacji utrzymany jest też w innej kolorystyce.

Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" jest w kolorze fioletowym, i jest to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod powierzchnią ziemi ("Centrum" - najgłębsza stacja I linii metra - ma 18 metrów głębokości). Wynika to z geologii Warszawy, dlatego konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.

Uruchomią przed Bożym Narodzeniem?

Pierwsi pasażerowie mają pojechać centralnym odcinkiem II linii metra w połowie grudnia, po zakończeniu odbiorów końcowych.

Kłąb powiedziała PAP, że 14 grudnia to najbardziej realny termin oddania do użytku II nitki podziemnej kolejki, związany z przewidywanym zakończeniem odbiorów końcowych. Przypomniała, że po odbiorach wewnętrznych, które mają zakończyć się 6 listopada, odbiorów zewnętrznych dokonają m.in. straż pożarna, Urząd Transportu Kolejowego, nadzór budowlany i Państwowa Inspekcja Sanitarna.

- 14 grudnia wydaje się być terminem realnym. Tak jak mówiliśmy, na zakupy przed świętami Bożego Narodzenia zapewne będzie można już pojechać z lewego brzegu Wisły na prawy centralnym odcinkiem II linii metra - powiedziała Kłąb.

Trwają odbiory techniczne

Rzecznik prasowy Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko powiedział PAP, że odbiory inwestorskie przebiegają bez zakłóceń i do tej pory nie odnotowano żadnych istotnych usterek, które wykluczałyby dalszy przebieg procedury odbiorowej. Zdarzają się, jak powiedział Malawko, drobne usterki, takie jak lekko zacinające się bramki czy niedziałające żarówki.

- Od razy umawiamy się z wykonawcą, kiedy je usunie, czy jeszcze tego samego dnia, czy następnego - powiedział Malawko.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

Posłuchaj zapowiedzi głosowych na II linii metra:

Głos II linii metra
Program I Polskiego Radia / metro.waw.pl

PAP/bf/b