Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

9 firm chce budować II linię metra. Miasto zaoszczędzi miliard zł?

Warszawa

metro.waw.plKto rozbuduje II linię metra?

Dziewięć ofert wpłynęło w przetargu na budowę kolejnych odcinków II linii metra. Stację w kierunku Woli chce budować pięć firm, a w kierunku Targówka cztery. Najniższe oferty zaproponowały firmy uczestniczące w budowie centralnego odcinka II linii metra - turecki Gülermak i włoski Astaldi. Jeśli to one zostałyby wykonawcami, miasto mogłoby zaoszczędzić nawet miliard złotych.

Otwarcie kopert przekładano już dwukrotnie. W poniedziałek o godz. 13, po blisko 10 miesiącach od ogłoszenia przetargu, Metro Warszawskie otworzyło oferty na budowę sześciu nowych stacji II linii metra. Chodzi o trzy stacje w kierunku Woli – "Wolska", "Moczydło" i "Ks. Janusza" oraz trzy w kierunku Targówka – "Szwedzka". "Targówek 1", "Targówek 2". W sumie II linia ma wydłużyć się o ponad 6,5 km. Zgodnie z zapisem przetargowym wykonawca będzie miał 38-miesięcy na wybudowanie nowych stacji i tunelów.

W sumie na rozbudowę podziemnej kolejki o sześć stacji miasto przeznaczyło prawie 3,2 mld złotych. Każda z firm biorących udział w przetargu mogła złożyć ofertę na budowę jednego odcinka w kierunku zachodnim lub wschodnim.

Najtańsi Włosi i Turcy

Jak się dowiedzieliśmy, stacje w kierunku Woli chce budować pięć firm. Najtańszą ofertę - 1 147 999 590 zł, zaproponował turecki Gülermak, jeden ze współwykonawców centralnego odcinka II linii. Na te budowę miasto przeznaczyło prawie 1,6 mld złotych.

Z kolei na odcinku praskim, na który zarezerwowano 1,5 mld złotych, najtańszą ofertę złożył także współwykonawca II linii metra - włoska firma Astaldi, która za budowę trzech stacji w kierunku Targówka zaproponowała 1 066 741 483 zł. W przetargu wziął też udział Budimex i Vianini Lavori.

Teraz Metro Warszawskie zajmie się weryfikacją ofert. O wyborze wykonawcy w 90% zadecydować ma cena. Pozostałe punkty mogły być przyznane za wydłużony okres gwarancji, jednak żadna z firm nie zadeklarowała gwarancji dłużej niż wymagane 84 miesiące.

Jak przekazało Metro Warszawskiego, przetarg cieszył się dużym zainteresowaniem. W czasie postępowania udzielono odpowiedzi na 1520 pytań, które wpłynęły od 34 wykonawców

Zobacz pozostałe oferty złożone w przetargu

Odcinek zachodni:

1. Gülermak – 1 147 999 590,00 zł 2. Konsorcjum Torpol, Tines Engineering – 1 275 403 113,00 zł 3. Inżynieria Rzeszów – ZUE – 1 302 570 000,00 zł 4. Dogus– 1 513 598 947,50 zł 5. Metrostav Polska - 1 800 373 734,18 zł

Odcinek wschodnio-północny: 1. Astaldi – 1 066 741 483,79 zł 2. Vianini Lavori – 1 104 232 499,64 zł 3. Konsorcjum Acciona, Mostostal Warszawa – 1 273 992 789,33 zł 4. Budimex - 1 833 069 000,00 zł

6 nowych stacji, czyli 3+3

Warszawa ogłosiła przetarg na budowę kolejnych stacji podziemnej kolejki - po trzy na wschód i na zachód od odcinka centralnego - w październiku 2014 r

Ze stacji Rondo Daszyńskiego w głąb Woli wybudowane zostanie ok. 3,4 km tuneli metra. Planowane stacje to: - Wolska pod ul. Płocką, w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; - Moczydło planowana pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego, w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; - Księcia Janusza pod ul. Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania.

Z kolei od Dworca Wileńskiego dalej w głąb Pragi Północ i na Targówek powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: - Szwedzka pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej; - Targówek 1 w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. S. Ossowskiego; - Targówek 2 w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Dalsze plany rozbudowy drugiej linii metra
tvnwarszawa.pl

Termin na 2019 r.

II linia metra wraz z nowymi sześcioma stacjami będzie miała długość ponad 13,5 km. Podczas ogłoszenia przetargu prezes metra Jerzy Lejk mówił, że "jeżeli udałoby się podpisać umowę w połowie 2015 r., to w 2018, pierwszej połowie 2019 r., jeżeli wszystko by dobrze przebiegało, powinna być gotowa ta budowa".

Tę datę potwierdza Metro Warszawskie: - Nie mamy żadnych informacji o możliwym przesunięciu tego terminu. Rok 2019 jest jak najbardziej aktualny - zapewnia Siedlecki.

W tym roku otwarto centralny odcinek II linii metra:

Metro ruszyło
TVN24

jk/jb/