Przygotuj się na:

WEEKENDOWE UTRUDNIENIA

Nachodzący weekend będzie pracowity dla drogowców i wodociągowców. Ci pierwsi dokończą naprawę nawierzchni buspasa w alei Stanów Zjednoczonych, drudzy będą działać na Płockiej. Zmiany w organizacji ruchu spowoduje też białołęcki Bieg Wolności i Warszawskie Spotkanie Wigilijne na Pradze Północ.

33 miesiące budowy mostu

Warszawa

TVN24Jak powstawał most

33 miesiące budowy mostu Północnego to nieprzerwany ciąg zmagań z przyrodą. A konkretnie z kapryśną Wisłą, która raz podtapiała plac budowy, raz opadała tak nisko, że nie sposób było dostarczyć na miejsce elementów konstrukcji. Swoje zrobiły też dwie srogie zimy.

Pierwsze przymiarki do budowy przeprawy przez Wisłę na wysokości Bielan i Białołęki poczyniono jeszcze w Polsce Ludowej. Od strony Bielan powstał nawet wjazd - dobiegająca właśnie końca budowa zaczęła się od... jego rozebrania. Nim to nastąpiło, przez osiem lat szykowano inwestycję.

Budowa rusza i... staje

Wreszcie, 21 kwietnia 2009 roku udało się wydać pozwolenie na budowę. Pierwszą łopatę prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz wbiła w towarzystwie ówczesnego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka 3 czerwca 2009 r. Kiedy z placu budowy odjechali urzędnicy, zniknęły też ciężarówki i koparki.

Pierwsze problemy pojawiły się kilka miesięcy później. Harmonogram budowy zaczął się sypać z powodu ostrej zimy. Rok później historia się powtórzyła - o tym, że termin oddania mostu jest zagrożony urzędnicy zaczęli mówić dopiero wtedy.

Rzeka i jej kaprysy

W międzyczasie było jednak gorące lato, które - jak się okazało - wcale nie ułatwiło prac. W 2010 roku przez Warszawę przetoczyły się cztery fale powodziowe. Za każdym razem woda wdzierała się na plac budowy, a prace wstrzymywano. Rok później sytuacja oczywiście się powtórzyła.

- To były najtrudniejsze chwile na budowie. Za każdym razem część prac trzeba było wykonywać od nowa - wspomina Małgorzata Gajewska z Miejskiego Zarządu Inwestycji Drogowych.

Ale nie tylko fale powodziowe opóźniały budowę. W czerwcu 2011 roku poziom wody w rzece obniżył się tak bardzo, że barka, którą z Gdyni transportowano trzecie przęsło na kilka tygodni utknęła pod Płockiem.

Gdy poziom wody się podniósł, okazało się że nurt podmywa gotowe już filary przeprawy. Okazało się, że rzeka jest o kilka metrów głębsza niż w planach. Wykonawca musiał zabezpieczyć filary dodatkowym kamiennym wsadem.

Niestety podczas budowy mostu nie obyło się bez wypadków. W lipcu 2011 roku do Wisły spadło rusztowanie z pięcioma robotnikami, którzy przygotowywali konstrukcję do odbioru technicznego. Niestety jeden z pracowników nie przeżył.

Jak powstawał most
TVN24
Czerwiec 2009 - wbicie pierwszej łopaty | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Czerwiec 2009 - wbicie pierwszej łopaty | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Maj 2010 - fala powodziowa | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Maj 2010 - fala powodziowa | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Listopad 2010 - prace przy Wisłostradzie | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Listopad 2010 | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Listopad 2010 | fot. mostpolnocny.warszawa.pl

I zepnie z brzegiem drugi brzeg...

W kwietniu 2011 roku udało się w końcu połączyć brzegi Wisły. Pół roku później na południowej części przeprawy pojawił się asfalt, a w listopadzie rozpoczęły się testy obciążeniowe. Na przeprawę wjechało kilkanaście ciężarówek o łącznej wadze ponad 500 ton.

Wreszcie pod koniec lutego urzędnicy złożyli wniosek o pozwolenie na użytkowanie części drogowej przeprawy. Pozwolenie, które wydał w czwartek wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.

Została jeszcze część tramwajowa

Otwarcie części drogowej nie oznacza jednak końca prac. Budowa części tramwajowej oraz węzła Modlińska ma zostać ukończona w czerwcu, a oddanie do użytku nastąpi prawdopodobnie jesienią. Tramwaje będą dojeżdżać do ul. Myśliborskiej. Nie będzie tam jednak pętli, gdyż torowisko ma z czasem iść dalej, ulicą Światowida aż do osiedla Winnica. Póki nie powstaną, mostem kkursować mają tramwaje dwukierunkowe, z kabinami na obu końcach i drzwiami po obu stronach.

Po oddaniu mostu do użytku Warszawa będzie miała osiem przepraw drogowych przez Wisłę. Poza nową przeprawą są to mosty: Poniatowskiego, Gdański, Śląsko-Dąbrowski, Łazienkowski, im. gen. Stefana Grota-Roweckiego, Świętokrzyski i Siekierkowski.

Skłodowska na Północnym

Wciąż otwarty jest spór o nazwę mostu. Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała w czerwcu 2009 roku, że złoży wniosek do Rady Warszawy o nadaniu mu imienia Jana Pawła II. Kombatanci wnioskowali o nazwę Zgrupowania Stołpecko-Nalibockiego AK. Ostatecznie patronką mostu została polska noblistka Maria Skłodowska-Curie - stołeczni radni decyzję w tej sprawie podjęli 1 grudnia 2011 roku. Dla wielu warszawiaków to jednak wciąż most Północny.

Jego budowa - razem z dojazdami - pochłonie w sumie 1,2 mld złotych. 374 mln dorzuciła Unia Europejska. Początkowo most miał zostać oddany do użytku pod koniec zeszłego roku.

Listopad 2011 - wylewanie asfaltu | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Lipiec 2011 - nocne lanie betonu | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Lipiec 2011 - nocne lanie betonu | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Kwiecień 2011 - pierwsze przęsło nowego mostu | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Kwiecień 2011 - pierwsze przęsło nowego mostu | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Kwiecień 2011 - pierwsze przęsło nowego mostu | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Styczeń 2011 | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Styczeń 2011 | fot. mostpolnocny.warszawa.pl
Podnoszenie fragmentu przęsła | Mirosław Kaczyński
Jeszcze nie połączone brzegi mostu | Mirosław Kaczyński
Wycinka drzew pod trasę mostu | Mirosław Kaczyński
Zanim powstał most | Mirosław Kaczyński
Przed powstaniem podpór nurtowych | Mirosław Kaczyński
Przed powstaniem podpór nurtowych | Mirosław Kaczyński
Tak powstawały podpory nurtowe | Mirosław Kaczyński
Tak powstawały podpory nurtowe | Mirosław Kaczyński
Prace geologiczne | Mirosław Kaczyński
Tak wyglądała praca na Wiśle | Mirosław Kaczyński
Tak wyglądała praca na Wiśle | Mirosław Kaczyński
Tak powstawały podpory nurtowe | Mirosław Kaczyński
Tak powstawały podpory nurtowe | Mirosław Kaczyński
Tak wyglądała praca na Wiśle | Mirosław Kaczyński
Tak wyglądała praca na Wiśle | Mirosław Kaczyński
Transport przęsła nurtowego | Mirosław Kaczyński
Transport przęsła nurtowego | Mirosław Kaczyński

par Scenariusz otwarcie mostu Marii Skłodowskiej-Curie: 24 marca (sobota) Godz. 10 – 17 piesze zwiedzanie mostu /jezdnia południowa/ Godz. 17.30 • zgromadzenie uczestników zabawy i mieszkańców na jezdni południowej. Jedna grupa od strony Bielan, druga grupa od strony Białołęki. Grupy zbliżą się do siebie i dojdzie do symbolicznego połączenia dwóch brzegów Wisły. Godz. 17.45 • Akcja "Powitanie sąsiada" Godz. 18.00 • Układanie Tablicy Mendelejewa Godz. 18.30 • Taneczny flashmob z tancerzami Egurrola Dance Studio Godz. 19.00 • Część oficjalna wraz z odsłonięciem tablicy z nazwą mostu przez Prezydent Warszawy Godz. 19.15 • Pokaz świetlno-pirotechniczny 25 marca (niedziela) Godz. 12.00 • Oficjalne otwarcie przeprawy – parada pojazdów. Do przejazdu mogą się włączyć wszyscy chętni.