25 nowych autobusów i większe wymagania dla kierowców

Warszawa

ZTM o nowej umowieTVN24
wideo 2/2

Zarząd Transportu Miejskiego podpisał umowę na 25 autobusów. Mają mieć monitoring, biletomaty i tapicerkę o warszawskim wzorze. Będą wyposażone w spalinowe silniki Diesla.

ZTM w poniedziałek podpisał nowy kontrakt. - Od dwudziestego drugiego grudnia dwadzieścia pięć autobusów dziewięciometrowych będzie świadczyło usługi przewozowe dla mieszkańców stolicy - powiedziała podczas konferencji prasowej zastępca dyrektora ZTM Katarzyna Strzegowska. Jak dodała, kontrakt podpisany z firmą Arriva Bus Transport Polska, która już funkcjonuje w Warszawie, będzie obowiązywał do 2026 roku.

- Aby zwyciężyć w naszym przetargu, firma musiała spełnić szereg rygorystycznych wymagań, wszystko to dla komfortu naszych pasażerów i zapewnienia wysokiej jakości usług przewozowych - podkreśliła wicedyrektor.

Klimatyzacja, monitoring, biletomaty

Jak precyzują w komunikacie prasowym urzędnicy, specyfikacja przetargowa wskazywała kilka kryteriów ofert. Pierwsze z nich dotyczyło liczby autobusów, w których zamontowany jest system zliczania pasażerów (waga – 10 procent). Drugie to liczba miejsc w pojazdach, usytuowanych bezpośrednio na poziomie podłogi (20 procent). Kolejne kryteria to wysokość poziomu podłogi w autobusach (10 procent) oraz cena za wozokilometr (60 procent).

Arriva zaproponowała łącznie 34 nowoczesne autobusy Otokar Vectio C. Zaoferowała też cenę 6,76 zł brutto za wozokilometr.

Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność alarmową oraz najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne.

ZTM wymaga również posiadania przez operatora odpowiedniego zaplecza technicznego, czyli zajezdni, w której pojazdy będą myte i sprzątane oraz poddawane niezbędnym przeglądom i naprawom.

Kierowca musi znać język polski

Jak opisuje ZTM, wysokie wymagania postawiono także kierowcom, którzy będą musieli znać język polski przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1).

Tajemnic nie może przed nimi mieć układ komunikacyjny oraz topografia Warszawy i okolic, a także przepisy porządkowe i taryfowe. Przewoźnik ma obowiązek zatrudniania pracowników (w tym kierowców, pracowników nadzoru) na podstawie umowy o pracę.

kz/b