13 minut z Woli na Pragę

Warszawa

tvnwarszawa.pl / budowametra.plOrientacyjny czas przejazdu między stacjami

6100 metrów długości, 7 stacji i przejazd w około 13 minut - wszystko wskazuje na to, że po 4 latach budowy warszawiacy już w ten weekend będą mogli podróżować centralnym odcinkiem drugiej linii metra.

Władze miasta wciąż nie podają oficjalnej daty otwarcia centralnego odcinka. Jednak jak powiedział Jarosław Jóźwiak, wiceprezydent stolicy, najprawdopodobniej stanie się to w niedzielny poranek.

Choć faktycznie budowa centralnego odcinka drugiej linii metra zakończyła się 30 września 2014, to dopiero teraz, po 5 miesiącach odbiorów i testów, warszawiacy będą mogli z niej skorzystać. Linia licząca ponad 6 km długości, z 7 stacjami, połączy wreszcie Wolę i Pragę.

Jest nowocześniejsza od pierwszej - pociągi - będą to głównie składy inspiro - od razu będą tu jechać z prędkością 80 km/h, do której I linia jest dopiero dostosowywana. Różni się też wyglądem i to już od wejść - charakterystycznych daszków w kolorach tęczy, które powtarzają się potem we wnętrzu. O walory artystyczne stacji zadbał malarz i grafik, Wojciech Fangor - dzięki artystycznym wersjom napisów z nazwami stacji, II linia będzie też swego rodzaju galerią tego znanego na świecie plastyka.

Rondo Daszyńskiego

Stacja zlokalizowana pod ulicą Prostą, po zachodniej stronie Ronda Daszyńskiego. Na peron można dostać się jednym z siedmiu wejść – dwa zlokalizowano przy zachodnich narożnikach skrzyżowania Prostej z Towarową; cztery kolejne znajdują się po północnej i południowej stronie ul. Prostej, na wschód od Przyokopowej. Zbudowano także wejście z wysepki tramwajowej na Prostej. Dostępnych jest także pięć wind.

Peron umiejscowiono na głębokości 15 metrów. Dominującym kolorem jest krwista czerwień. Taki sam kolor mają daszki nad wejściami.

Rondo Daszyńskiego będzie dobrym miejscem przesiadkowym dla mieszkańców Woli oraz Bemowa.

Stacja Rondo Daszyńskiego
Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Rondo ONZ

Stacja ulokowana bezpośrednio pod rondem, od którego przyjęła nazwę. Dostać można się na nią jednym z ośmiu wejść, z narożników ronda i wysepek tramwajowych. Peron znajduje się 14 metrów pod powierzchnią ulicy. Pasażerowie mogą korzystać z siedmiu wind.

Rondo ONZ wyróżniają jasne barwy - biel i szarość.

Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl
Rondo ONZ | budowametra.pl

Świętokrzyska

Stacja została zaprojektowana tak, by pasażerowie mogli przesiadać się między pierwszą a drugą linią metra, bez wychodzenia na powierzchnię i bez opuszczania strefy biletowej. Będzie to możliwe w dwóch miejscach: na poziomie antresoli i na poziomie peronów.

By pasażerowie mogli dostać się na stację, stworzono sześć nowych wejść w narożnikach skrzyżowania Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej (dwa od strony Placu Defilad oraz cztery po drugiej stronie skrzyżowania). Przygotowano także 4 windy.

W przyszłości jedno z wejść znajdzie się wewnątrz biurowca, który powstanie na miejscu rozbieranego właśnie Sezamu. Sklep będzie też połączony ze stacją.

Głównym kolorem tej stacji jest żółty.

Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl
Świętokrzyska | budowametra.pl

Nowy Świat - Uniwersytet

Stacja dedykowana studentom największej warszawskiej uczelni i turystom. Zapewnia idealny początek spaceru Krakowskim Przedmieściem. Wybudowano ją wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej, między ulicami Czackiego i Nowy Świat.

Na stację prowadzi 5 wejść – dwa wzdłuż ulicy Kubusia Puchatka, jedno wzdłuż Świętokrzyskiej w stronę Czackiego oraz dwa po obu stronach Świętokrzyskiej skierowane w stronę Traktu Królewskiego. Pasażerowie mają też do dyspozycji dwie windy.

To najgłębsza stacja centralnego odcinka drugiej linii metra. Jej peron znajduje się 23 metry pod powierzchnią ulicy. Dominującym kolorem jest fiolet.

Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl
Nowy Świat-Uniwersytet | budowametra.pl

Centrum Nauki Kopernik (wcześniej Powiśle)

Stacja znajduje się w pobliżu Warszawskiej Syrenki i mostu Świętokrzyskiego. Na znajdujący się 19 metrów pod ziemią peron prowadzą trzy wyjścia – dwa przy Wybrzeżu Kościuszkowskim, po obu stronach skrzyżowania z ulicą Tamka, oraz jedno przy Syrence. Pasażerowie mogą korzystać też z trzech wind.

Stację wyróżniają najdłuższe schody ruchome w Polsce, które pokonują różnicę poziomów wynoszącą 17 metrów.

Pomalowano ją w różne odcienie koloru morskiego, ze względu na bliskość Wisły. To idealny punkt wypadowy na wycieczki po bulwarach wiślanych i do Centrum Nauki Kopernik.

Stacja Centrum Nauki Kopernik
Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl

Stadion Narodowy

Pierwsza stacja po drugiej stronie rzeki. Mieści się tuż przy przystanku PKP Stadion. To największa stacja centralnego odcinka drugiej linii metra. Jest tu nawet antresola, podobna do tej na stacji pierwszej linii metra Wilanowska.

Peron znajduje się 13 metrów pod ziemią, a dostać się można na niego siedmioma wejściami z rejonu ulicy Sokolej – cztery znajdują się po jej północnej stronie, a trzy po południowej. Pasażerowie mają do dyspozycji też 5 wind. Na ścianach stacji dominuje kolor zielony, co ma kojarzyć się z murawą pobliskiego stadionu.

Stacja Stadion Narodowy będzie ważnym węzłem przesiadkowym podczas zamknięcia mostu Łazienkowskiego, dla mieszkańców Pragi Południe, którzy planują dostać się na drugą stronę rzeki.

Za stacją znajdują się też tory dostawcze. Jest też drugi peron - w przyszłości ma obsługiwać odnogę metra w stronę Gocławia.

Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl
Stadion Narodowy | budowametra.pl

Dworzec Wileński

Zbudowana pod ulicą Targową, między Białostocką a al. Solidarności. Na stację prowadzi 13 wejść. Dwa po obu stronach Targowej i jedno z wysepki tramwajowej (bliżej Białostockiej). Sześć wejść w narożnikach skrzyżowania Targowej z al. Solidarności, jedno przy dworcu kolejowym Warszawa Wileńska i trzy z wysepek. W sumie na stację będzie można też dostać się jedną z jedenastu wind.

Wraz z otwarcie stacji urzędnicy zapowiadają też otwarcia przejścia podziemnego pod Targową.

Peron stacji znajduje się 13 metrów pod ziemią, dominuje tam kolor ciemnoniebieski. Za stacją zlokalizowano też tory odstawcze. W przyszłości z tej stacji będzie możliwe pociągnięcie linii metra dalej w stronę Targówka.

Dworzec Wileński | budowametra.pl
Dworzec Wileński | budowametra.pl
Dworzec Wileński | Metro Warszawskie
Dworzec Wileński | budowametra.pl
Dworzec Wileński | budowametra.pl
Dworzec Wileński | budowametra.pl
Dworzec Wileński | Metro Warszawskie
Dworzec Wileński | budowametra.pl
Dworzec Wileński | budowametra.pl
Dworzec Wileński | budowametra.pl

jb/r