11 stacji metra, tramwaje, obwodnica. Warszawa liczy na pieniądze z UE

Warszawa

metro.waw.plWażne inwestycje w stolicy ze środków UE?

Budowa 11 stacji metra, obwodnicy śródmiejskiej, nowych odcinków sieci tramwajowych czy wymiana wagonów to inwestycje zgłoszone przez samorząd województwa mazowieckiego do kontraktu terytorialnego. Umowa określa najważniejsze projekty współfinansowane z pieniędzy UE.

Jak powiedział PAP dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego z Urzędu m.st. Warszawy Maciej Fijałkowski, w listopadzie rząd powinien podpisać z marszałkiem woj. mazowieckiego kontrakt terytorialny. - To porozumienie w sprawie najważniejszych inwestycji, które powinny być zrealizowane z pieniędzy rządowych czy samorządowych na terenie województwa, przy wsparciu funduszy unijnych - podkreślił.

Dyrektor zauważył, że inwestycje, które znajdą się w kontrakcie, muszą być zrealizowane do 2023 r. - Stolica postawiła na projekty, które będą w największym stopniu służyły jej mieszkańcom. Spora ich część dotyczy poprawy dostępności komunikacyjnej miasta - zaznaczył.

Metro i tramwaje

Do końca jeszcze nie wiadomo, które inwestycje znajdą finansowanie w ramach kontraktu. Ocenił, że sztandarowym przedsięwzięciem dla stolicy jest budowa 11 stacji metra tak, by usprawnić komunikacyjnie obszar od ul. Powstańców Śląskich na Bemowie w kierunku Targówka. Poinformował, że będzie to kosztowało ok. 8 mld zł. - Liczymy, że otrzymamy dofinansowanie unijne w wysokości 85 proc. wartości tego przedsięwzięcia - zaznaczył.

- Z pieniędzy unijnych będziemy budować ponadto sporo ścieżek rowerowych i parkingów. Istotne dla nas będą również inwestycje tramwajowe. Chcemy, by modernizowane odcinki sieci tramwajowych były zlokalizowane głównie po stronie praskiej i na Mokotowie, ale także w innych częściach miasta. Planujemy też zakup nowego taboru tramwajowego. Wartość tych projektów to 2,2 mld zł - zapowiedział Fijałkowski.

Dyrektor poinformował ponadto, że stolica zgłosiła inwestycje, których celem jest podnoszenie efektywności energetycznej. Chodzi o termomodernizację budynków i obniżanie emisji CO2. Ich wartość to 170 mln zł.

Ważne dla stolicy, jak mówił dyrektor, będą również inwestycje drogowe. Chodzi m.in. o budowę obwodnicy śródmiejskiej, która ma rozładować ruch na Pradze. Projekt ten jest wart blisko 1 mld zł.

Drogi i spalarnia

Jak mówił dyrektor, władze stolicy liczą też na dofinansowanie budowy ciągu ul. Marsa i Żołnierskiej na odcinku od węzła Marsa do granicy miasta, dzięki czemu usprawnione zostanie połączenie z ekspresową obwodnicą miasta i Marek.

- Ponadto w planach jest budowa połączeń rozprowadzających ruch z budowanej obwodnicy ekspresowej w ciągach dróg S2 i S8, w tym nowy odcinek ul. Wału Miedzeszyńskiego od budowanej obwodnicy do Traktu Lubelskiego. Koszt tego projektu sięgnie 1,9 mld zł - podkreślił Maciej Fijałkowski.

W kontrakcie terytorialnym, jak zaznaczył, powinna się znaleźć też budowa instalacji termicznego przetwarzania odpadów komunalnych i przebudowa kompleksu Sinfonii Varsovii przy ul. Grochowskiej.

Kontrakt Terytorialny będzie obowiązywał w latach 2014-2020. Finansowanie inwestycji w nim zapisanych ma pochodzić z różnych źródeł, m.in. ze środków regionalnych i krajowych. Dokument jest negocjowany przez ministerstwo infrastruktury i rozwoju z poszczególnymi województwami.

PAP/su/b