Przygotuj się na:

ZIMA NA DROGACH

To właśnie teraz, gdy temperatura rano spada poniżej 7 stopni Celsjusza, a kolejki do warsztatów są krótkie, powinniśmy umówić się na sezonową zmianę opon.

11 chętnych na budowę obwodnicy Marek. Koniec prac w 2017 roku?

Warszawa

siskom, tvn24.plOtwarto oferty na budowę obwodnicy Marek

Koperty z ofertami na budowę obwodnicy Marek zostały w końcu otwarte. O kontrakt na prace rywalizuje łącznie 11 firm. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, zakończenie budowy planowane jest na 2017 rok.

Drogowcy wykonawcę wybiorą w przetargu ograniczonym. Do udziału zaproszeni zostali chętni, którzy pomyślnie przeszli pierwszy etap.

Budowa została podzielona na dwa odcinki. Pierwszy - od węzła "Marki" (bez węzła) do węzła "Kobyłka" ma długość 8,1 km, a drugi, od węzła "Kobyłka" (bez węzła) do węzła "Radzymin" – 7,2 km.

Najtańszą, na pierwszy odcinek, złożyło konsorcjum firm z Salini Polska na czele. Za dokończenie projektowania i budowa chcą 331,6 mln zł. Najwyższą cenę - 559,1 mln zł, zaproponowała spółka Metrostav.

Wycena GDDKiA na ten odcinek wynosiła 472,7 mln zł. O jego budowę rywalizuje łącznie 6 podmiotów.

Drugi najtaniej gotowe jest zbudować konsorcjum, którego liderem jest Astaldi. Zaoferowało cenę 405,8 mln zł. Najdroższą ofertę - 620,5 mln zł, złożyło konsorcjum z firmą Intercor na czele. Wycena zamawiającego opiewała na 447,1 mln zł. O ten kontrakt stara się 5 podmiotów.

Teraz oferty zostaną sprawdzone merytorycznie. Wygra najtańsza, która spełnia wymogi formalne.

Tysiąc pytań

Otwarcie ofert opóźniło się ponieważ chętni na budowanie zadali około tysiąca pytań. Wątpliwości dotyczyły m.in. konstrukcji nawierzchni, ścieżek rowerowych, zaprojektowania ekranów akustycznych, kanałów technologicznych czy wycinki drzew.

Zakończenie budowy pierwszego odcinka planowane jest na maj 2017 roku, a drugiego na wrzesień 2017 roku. Ostatnie cztery miesiące zająć ma remont starego odcinka drogi nr 8.

W grudniu 2013 roku wojewoda mazowiecki zatwierdził projekt budowlany i zezwolił na budowę I etapu obwodnicy miasta. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności.

Dwie jezdnie po trzy pasy

Droga S8 na odcinku Marki - Radzymin będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz obustronny pas awaryjny. Dojazd do drogi będzie możliwy poprzez cztery węzły drogowe: Zielonka, Kobyłka, Wołomin i Radzymin Południowy.

GDDKiA poinformowała, że zostaną wybudowane także chodniki i ścieżki rowerowe. Postawione będą również zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt czy system odprowadzania i oczyszczania wód opadowych.

Część obwodnicy Warszawy

Obwodnica Marek jest częścią obwodnicy Warszawy, która docelowo będzie mieć długość 80 km. Do tej pory powstało około 40 proc. docelowego ringu, czyli 37,1 km. W budowie jest kolejne 4,6 km.Na wybór wykonawców następnych ok. 18,5 km trasy obwodowej Warszawy (S2 Puławska – Lubelska) ogłoszone zostały postępowania przetargowe.

Na ostatni odcinek obwodnicy – 22,4 km drogi S17 - nazywany Wschodnią Obwodnicą Warszawy przygotowywana jest dokumentacja.

Premier Donald Tusk zapowiedział koniec budowy warszawskiego ringu na 2018 rok:

Łukasz Wieczorek o budowie warszawskiego ringu
TVN24

wp/ran