Przygotuj się na:

MARATON WARSZAWSKI

Maraton i Półmaraton Warszawski startują w ostatni weekend września. Po raz pierwszy trasy obu biegów zostaną połączone, a na stołecznych ulicach pojawi się około 10 tysięcy biegaczy. Do rywalizacji staną także uczestnicy Mistrzostw Świata Głuchych w Maratonie. Trasa królewskiego dystansu będzie prowadziła przez Śródmieście, Mokotów, Pragę, Żoliborz i Bielany. W planach są też biegi towarzyszące: Bridgestone Sztafeta Maratońska oraz New Balance Bieg na Piątkę.

Najnowsze

105 metrów metra. Oto urobek "Anny"

Najnowsze


Od 16 maja tarcza TBM Anna wywierciła 105 metrów tunelu II linii metra. To średnio prawie 20 cm na godzinę. W tunelu zamontowano już 60 metalowych pierścieni.

Pierwszy z czterech TBM-ów nazywany Anną wgryzł się w ziemię 16 maja pod rondem Daszyńskiego. W ciągu 23 dni udało się wywiercić 105 metrów gotowego tunelu, co daje średnio niecałe 20 cm na godzinę.

Jeszcze przed startem przedstawiciele konsorcjum budującego metro zapowiadali, że tarcza będzie pracować z prędkością 10 metrów na dobę.

- Jest to prędkość średnia dla całego odcinka. Te wyliczenia zawierają w sobie montaż, demontaż oraz czynności technicze – precyzował Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum budującego podziemną kolejkę.

Ruszyła tarcza pod ziemią ospale

Do tej pory rekordowo osiągnięcie załogi to 12 metrów w ciągu jednej doby. Tempo ma jednak rosnąć wraz z oddalaniem się od ronda Daszyńskiego.

Miejsce, gdzie jeszcze niedawno pracowała tarcza, dziś jest puste. Maszyna schowała się w tunelu i jest już poza Rondem Daszyńskiego.

Ponad 97-metrowa Anna przewierciła się przez ścianę szczelinową stacji i zostawiła za sobą konstrukcję stalowej ramy i metalowych tubingów. Dzięki temu TBM mógł "odepchnąć się" i opuscić korpus stacji. Niedługo rama i tubingi będą zdemontowane i użyte przy rozruchu drugiej tarczy.

"Maria" czeka już by zacząć wiercić sąsiedni tunel.

105 metrów i 60 pierścieni

Drążenie tunelu przez "Annę" dzieli się na dwa etapy. W czasie pierwszegio - między 16 a 21 maja – tarcza wyszła z korpusu stacji przez metalowy kołnierz. Tak pokonała 21 metrów. Nie jest to jednak właściwy tunel. Ten powstawał między 21 maja a 8 czerwca, wtedy wywiercono 105 metrów tunelu. Tarcza ułożyła w nim już obudowe z tzw tubingów, czyli gotowych pierścieni. Do tej pory zamontowano równo 60 betonowych ram.

Łącznik i tunel

Celem "Anny" jest wybudowanie łącznika z I linią i wykopanie tunelu do stacji Powiśle. W czerwcu wyruszy druga z maszyn – "Maria", która również będzie drążyć tunel w stronę Wisły. TBM to wielka maszyna, przypominająca nieco małą fabrykę. Waży 600 ton i mierzą 97 metrów długości. Jednocześnie drąży, przesuwa się i pozostawia za sobą gotowy tunel.

band/roody

Źródło zdjęcia głównego: M. Żuchowski /AGP Metro