10 "elektryków" Ursusa będzie kursować na Trakcie Królewskim

Warszawa

Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.plMówi wiceprezydent Renata Kaznowska

Miasto podpisało umowę na 10 elektrycznych autobusów. Zasilą one tabor Miejskich Zakładów Autobusowych w połowie 2017 roku. Jak zapowiada wiceprezydent Renata Kaznowska, "elektryki" trafią na linię obsługujące Trakt Królewski.

Umowa na blisko 25 milionów złotych została podpisana we wtorek. Autobusy wyprodukuje i dostarczy firma Ursus z Lublina, po którego ulicach takie pojazdy już jeżdżą. - W tej chwili w stolicy mamy 10 elektrycznych autobusów. Podpisaliśmy umowę na kolejnych 10. Będą to polskie autobusy wyprodukowane przez firmę Ursus Lublin. Głównie chcielibyśmy autobusami elektrycznymi zasilić trasę Traktu Królewskiego - mówiła Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Ekologiczny tabor do 2020 roku

Podpisanie umowy to początek elektrycznej rewolucji w komunikacji miejskiej. Ratusz zapowiada, że do końca 2020 zakupi ok. 130 kolejnych pojazdów zasilanych prądem.

- Przygotowujemy w tej chwili bardzo duży pakiet wymiany autobusów na elektryczne - prawie 130 sztuk. Przy takiej liczbie autobusów jesteśmy w stanie obsłużyć cały Trakt Królewski, wyprowadzając wszystkie dotychczasowe pojazdy z tego obszaru - zapowiedziała Kaznowska.

Jak podkreśla wiceprezydent, wymiana taboru jest bardzo istotna ze względu na ochronę środowiska.

- Przyszłością jest oczywiście wymiana taboru na jak najmniej zanieczyszczający środowisko. W tym przypadku mamy autobusy zeroemisyjne. Pytanie: co dalej? Prezes spółki Ursus mówił o rozwiązaniach autobusów wodorowych, być może to będzie nasza przyszłość - opowiadała Renata Kaznowska.

130 km na jednym ładowaniu

Wróciła także do wtorkowego wmurowania aktu erekcyjnego pod budowę metra na Targówku. - Wczoraj wkładaliśmy do środka pendrive z życzeniami. Zastanawialiśmy się, czy będzie czym otworzyć go za 100 lat czy 200. Oczywiście postęp jest olbrzymi. Ważne, że to postęp, który dba o ekologię. Wiemy jakie olbrzymie problemy jeśli chodzi o ochronę środowiska mają inne miasta np. Kraków - mówiła zastępczyni Hanny Gronkiewicz-Waltz.

Autobusy Ursusa na jednym ładowaniu będą mogły przejechać dystans 130 kilometrów.

Pojazdy będą miały możliwość podwójnego ładowania. W tej chwili ładowarki znajdują się tylko w bazach. Ursusy będzie można podładować bez zjeżdżania do zajezdni. - Prawdopodobnie na początku przyszłego roku pojawi się na ulicach pierwsza napowietrzna ładowarka - przy ulicy Spartańskiej. Autobusy będą mogły z nich korzystać za pomocą pantografów - wyjaśnia Adam Stawicki, rzecznik MZA.

Elektryczny autobus Ursusa (wersja demonstracyjna)
MZA

md/b