Przygotuj się na:

MARATON WARSZAWSKI

W sobotę i niedzielę, 26 i 27 września, odbędzie się 42. Orlen Maraton Warszawski. Trasa tegorocznej edycji biegu będzie prowadziła 5-kilometrową pętlą, między innymi Krakowskim Przedmieściem, Miodową i Bonifraterską. Organizacja biegu wiąże się ze zmianami w ruchu i kursowaniu komunikacji miejskiej.

Miał być węzeł przesiadkowy przy Metrze Wilanowska. Projekt został zawieszony. Co z innym pętlami?

TVN Warszawa | Komunikacja

Autor:
ran/r
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Modernizacja pętli Wilanowska zawieszonaLech Marcinczak / tvnwarszawa.pl
wideo 2/3
Warszawskie pętle

Wilanowska – zawieszona, Górczewska – w opracowaniu, Młynów – do przeniesienia. Zarząd Transportu Miejskiego poinformował o planach modernizacji pętli autobusowych.

O organizację ruchu na pętlach zapytała w interpelacji stołeczna radna Aleksandra Śniegocka-Goździk. Zaapelowała o tworzenie na nich placów technicznych dla autobusów i jednego zbiorczego przystanku dla wsiadających i wysiadających. Odpowiedzi udzielił wiceprezydent stolicy Robert Soszyński. Podzielił pomysł rozdzielenia placów technicznych od przystanków, ale jego zdaniem powinny być nawet oddzielne - dla wsiadających i wysiadających. "Propozycja przebudowy pętli poprzez wydzielenie placu postojowego i wybudowania jednego osobnego przystanku dla wysiadających oraz drugiego dla wsiadających wychodzi naprzeciw wnioskom Zarządu Transportu Miejskiego w zakresie efektywniejszego wykorzystania budowanej na pętlach infrastruktury dla autobusów elektrycznych" – czytamy w odpowiedzi Roberta Soszyńskiego, wiceprezydenta stolicy odpowiedzialnego za komunikację.

Wymienił również miejsca, których modernizację, w dłuższej lub krótszej perspektywie, miasto planuje. To właśnie pętle Wilanowska, Górczewska i Młynów. Zapytaliśmy Zarząd Transportu Miejskiego, co i kiedy może się tam zmienić.

Wilanowska

O przebudowie pętli Wilanowska mówi się od lat. "Punkt przesiadkowy w rejonie ulic Puławskiej, alei Wilanowskiej, stacji metra Wilanowska oraz ulicy Bukowińskiej ma być wygodnym dla pasażerów połączeniem metra, autobusów miejskich i dalekobieżnych oraz tramwajów. Będą tam także kawiarnie, restauracje, poczekalnie i Punkt Obsługi Pasażerów" – informował ponad 2,5 roku temu ZTM. Przedstawiono różne warianty, w tym wizualizację. W wersji podstawowej - zagospodarowany miał być wyłącznie obszar istniejącej pętli autobusowej. Miał tu powstać dwupoziomowy dworzec, gdzie z pierwszego piętra odjeżdżałyby autobusy dalekobieżne, a z poziomu zerowego - miejskie.

Zaś w wersji bardziej zaawansowanej - zagospodarowane miały zostać aż trzy działki: na pętli, parkingu "Parkuj i Jedź" oraz pustej przestrzeni między stacją metra a pętlą autobusową. Architekci zaplanowali, aby przy stacji metra stanął dworzec autobusów miejskich i dalekobieżnych. Bliżej alei Wilanowskiej natomiast (tam, gdzie teraz jest pętla) przeniesiony zostałby parking "Parkuj i Jedź". Wjazd do niego byłby możliwy poprzez tunel - Puławską, od strony Piaseczna.

Według zapowiedzi ratusza budowa pierwszego etapu miała ruszyć na przełomie 2019 i 2020 roku, ale tak się nie stało. I w najbliższym czasie to się nie zmieni. "Ze względu na znaczny zakres zmian objęty koncepcją, a co za tym idzie bardzo wysokie koszty realizacji, obecnie modernizacja pętli została zawieszona" – poinformowała teraz tvnwarszawa.pl Magdalena Potocka z ZTM.

Pętla WilanowskaLech Marcinczak / tvnwarszawa.pl

Górczewska

Trwają za to prace (ale tylko koncepcyjne) związane z przebudową pętli Górczewska (przy skrzyżowaniu z Lazurową). To miejsce ma integrować metro (opóźniona stacja Lazurowa), tramwaje i autobusy.

"Została opracowana koncepcja budowy tego węzła, którego częścią jest zmiana układu i sposobu obsługi pętli zarówno autobusowej, jak i tramwajowej z uwzględnieniem zasady, że pętle są wyłącznie techniczne, a wymiana pasażerów odbywa się na odpowiednio zorganizowanych przystankach" – wyjaśnia Potocka.

I dodaje, że w przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie opracowywania dokumentów umożliwiających pozyskanie decyzji środowiskowej oraz lokalizacyjnej na potrzeby budowy węzła, a także dokumentów umożliwiających złożenie wniosków o dofinansowanie ze środków unijnych w perspektywie 2021-2027.

Pętla GórczewskaLech Marcinczak / tvnwarszawa.pl

Młynów i Wilanów

Spore zmiany szykują się też na Woli. Jak zaznacza Potocka, pętla Młynów (u zbiegu Płockiej i Obozowej), przestanie funkcjonować w tym miejscu. Dlaczego? Ponieważ potrzebna jest większa, która pomieści więcej autobusów i będzie odpowiadała standardom, jakie obecnie powinny spełniać pętle.

"Zostanie zastąpiona pętlą w nowej lokalizacji – przy skrzyżowaniu ulic Wawrzyszewskiej z Ostroroga (około 300-400 metrów od obecnej lokalizacji – red.). Znajdą się na niej dwa perony o łącznej długości 100 metrów. Przy peronach (przy uwzględnieniu ruchu pieszego na pętli) będzie mogło oczekiwać na odjazd pięć autobusów. W przypadku ograniczenia ruchu pieszego – na terenie pętli będzie mogło jednocześnie znajdować się do 8-9 pojazdów" – wylicza Potocka.

I dodaje, że pierwsze prace w terenie zaplanowano na przyszły rok. Na nowej pętli zostaną także zainstalowane dwie ładowarki do autobusów elektrycznych.

Pętla MłynówLech Marcinczak / tvnwarszawa.pl

Również pętla Wilanów (przy Wiertniczej), która usytuowana jest przy Powsińskiej, ma wyglądać inaczej. Tam Miejskie Zakłady Autobusowe mają zamiar ustawić ładowarki pantografowe, ale spółka nie podaje na razie daty.

Autor:ran/r

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Lech Marcinczak / tvnwarszawa.pl