TVN Meteo | Nauka

Długie przebywanie w kosmosie może niszczyć mózg

TVN Meteo | Nauka

Autor:
kw
PAP, gu.se
VSS Unity w kosmosie
VSS Unity w kosmosieMateriały prasowe Virgin Galactic
Materiały prasowe Virgin GalacticVSS Unity w kosmosie

Międzynarodowe badania wykazały, że długotrwałe przebywanie w przestrzeni kosmicznej może uszkadzać mózg. Analizy prowadzono na pięciu kosmonautach, którzy przebywali na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ponad pięć miesięcy. Z pięciu biomarkerów, świadczących o uszkodzeniu mózgu, trzy z nich miały podwyższone stężenie.

U osób spędzających długi czas w przestrzeni kosmicznej można wykryć markery uszkodzenia mózgu. To wynik nowego badania z udziałem pięciu rosyjskich kosmonautów.

Naukowcy z Uniwersytetu w Goteborgu z kolegami z innych ośrodków ze Szwecji, Niemiec i Rosji na łamach czasopisma akademickiego "JAMA Neurology" przestrzegają, że długie misje kosmiczne negatywnie oddziałują na mózg kosmonautów.

>>> Czytaj dalej: kapsuła rakiety New Shepard z aktorem Williamem Shatnerem wróciła z kosmosu

Ponad pięć miesięcy na ISS

Badacze obserwowali piątkę rosyjskich kosmonautów w wieku średnio 49 lat, którzy przez 5,5 miesiąca pracowali na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Naukowcy pobrali próbki krwi ochotników 20 dni przed lotem na orbitę oraz dzień, tydzień i trzy tygodnie po powrocie z misji.

Już od dłuższego czasu - przypominają autorzy badania - znane są negatywne skutki pobytu w przestrzeni kosmicznej - atrofia mięśni, spadek masy kości, pogorszenie wzroku, zaburzenia flory jelitowej. Do tej listy trzeba dodać kolejny kłopot.

Badania konieczne do podboju kosmosu

Z pięciu zmierzonych biomarkerów świadczących o uszkodzeniu mózgu, trzy z nich miały po locie podwyższone stężenie - lekki polipeptyd neurofilamentowy (NFL), kwaśne białko włókienkowe (GFAP) oraz amyloid beta Aβ40.

- To pierwszy raz, kiedy zdobyto konkretny dowód na uszkodzenia komórek mózgu w testach krwi wykonanych po locie kosmicznym. Trzeba to badać dalej i zapobiegać tym efektom, jeśli podróże kosmiczne mają stać się w przyszłości bardziej powszechne - mówił jeden z głównych autorów odkrycia, prof. Henrik Zetterberg. - Aby to osiągnąć, musimy pomagać sobie nawzajem w zrozumieniu, skąd biorą się uszkodzenia. Czy to działanie nieważkości, zmiany w płynach w mózgu czy stres związany ze startem i lądowaniem, a może jeszcze coś innego? Wiele eksperymentalnych badań z udziałem ludzi można przeprowadzić na Ziemi - dodał specjalista.

Wyniki zgadzają się ze wskazującymi na zmiany w pracy mózgu badaniami prowadzonymi z pomocą rezonansu magnetycznego.

Niektóre badania wskazywały też na wpływ konkretnych zadań wykonywanych w kosmosie.

- Jeśli uda nam się określić, co powoduje uszkodzenia, wykorzystane biomarkery mogą pomóc nam w znalezieniu sposobów radzenia sobie z problemem - stwierdził prof. Zetterberg.

Autor:kw