Naukowcy zrekonstruowali genom przodka wszystkich ssaków

Autor:
kw/dd
PAP, izw-berlin.de
Szczury występują na każdym kontynencie z wyjątkiem Antarktydy
Szczury występują na każdym kontynencie z wyjątkiem AntarktydyTVN Meteo
Szczury

Badaczom udało się zrekonstruować genom pierwszego ssaka - wspólnego przodka wszystkich znanych nauce gatunków tej gromady. Jak wskazali, swoim wyglądem mógł przypominać morganucodona - zwierzę podobne do szczura o rozstawieniu odnóży jak u jaszczurki. Wyniki ich badań są bardzo ważne dla zrozumienia procesów ewolucji.

Międzynarodowy zespół naukowców zrekonstruował genom najwcześniejszego wspólnego przodka wszystkich ssaków, który żył około 180 milionów lat temu, kiedy na Ziemi rozpoczynało się panowanie dinozaurów - donoszą naukowcy na łamach czasopisma akademickiego "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Ten najstarszy przodek wszystkich ssaków wyglądał prawdopodobnie jak znane ze skamieniałości, prehistoryczne zwierzę o nazwie morganucodon. Było ono wielkości szczurów, miało drobną, wydłużoną głowę i kończyny rozstawione wszerz, podobnie jak u jaszczurek.

Pierwszy ssak mógł być podobny do morganucodona - rysunekShutterstock

Kluczowe dla zrozumienia ewolucji

Każdy ssak - począwszy od dziobaka, a skończywszy na płetwalu błękitnym - pochodzi od tego samego wspólnego przodka. Niewiele wiadomo o nim samym ani o jego wyglądzie, naukowcom jednak udało się, za pomocą metod obliczeniowych, zrekonstruować komputerowy model jego genomu.

- Nasze wyniki mają ważne konsekwencje dla zrozumienia ewolucji ssaków i ochrony gatunków - wyjaśnił współautor artykułu, Harris Lewin z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Davis w Stanach Zjednoczonych.

Naukowcy oparli się na sekwencjach genomów reprezentujących 32 żyjące gatunki ssaków, należące do 23 rzędów. Pod uwagę wzięli genom między innymi człowieka, szympansa, wombatów, królików, manatów, kotów, nosorożców, nietoperzy i łuskowców. Dla porównania, odnoszono się również do genomów kur i aligatorów.

Autor:kw/dd