TVN Meteo | Nauka

"Miłość" sardeli może powodować gwałtowne mieszanie wód oceanicznych

TVN Meteo | Nauka

Autor:
kw
CNN
Cztery ofiary ogryzień przez piranie w Paragwaju
Cztery ofiary ogryzień przez piranie w ParagwajuShutterstock
Ryby

Wiele gatunków ryb rozmnaża się poprzez tarło. Niedawno naukowcy z Uniwersytetu w Southampton stwierdzili, że wzmożona aktywność tych zwierząt w tym okresie, powoduje wzburzenie wody przypominające sztorm, a także dochodzi do znacznego zmieszania się warstw oceanu. Zdaniem badaczy, dzięki temu środowisko wodne jest bogatsze w substancje odżywcze i większą ilość tlenu.

Nowe badania prowadzone przez naukowców z brytyjskiego Uniwersytetu w Southampton wykazały, że kiedy dochodzi do tarła, niektóre gatunki ryb stają się coraz bardziej aktywne. Z tego powodu dochodzi do wzmożonego ruchu wszystkich wód Ziemi. Oszacowano, że ruch ten może być tak duży, jak w przypadku silnego sztormu.

Aura spokojna, ryby nie

Naukowcy przez dwa tygodnie analizowali turbulencje oceaniczne w Ria de Pontevedra, przybrzeżnej zatoce w północno-wschodniej Hiszpanii. Jak stwierdzili, gdy sardele zbierają się na tarło, drgania są o 10-100 razy większe. Wywołana w ten sposób intensyfikacja mieszania się wód oceanicznych może być równie silna jak sztormy, porywy wiatru, pływy i inne siły naturalne.

W okresie prowadzenia badań pogoda była spokojna, a i tak rozmnażanie sardeli sprawiło, że woda została tak wzburzona, jak w przypadku bardzo dużego sztormu. Podobnie jak wiele ryb, sardele rozmnażają się poprzez tarło - samice uwalniają jaja, a samce plemniki, które je zapładniają.

Naukowcy zbierali próbki za pomocą małych sieci rybackich, w których znajdowały się świeżo złożone jaja sardeli europejskiej. Był to wyraźny znak, że te ryby odbywały tarło w pobliżu.

Prawidłowe funkcjonowanie ekosystemu

Badanie, opublikowane w czasopiśmie naukowym "Nature Geoscience", wykazało, że zdolność ryb do sporej aktywności w wodach jest największa w pobliżu wybrzeża, gdzie warstwy oceanu są płytsze.

Ocean składa się z wielu warstw. Lżejsze i cieplejsze warstwy są bliżej powierzchni, zaś gęstsze i chłodniejsze na dole. Ich mieszanie się pomaga w cyrkulacji substancji odżywczych i tlenu, co zapewnia prawidłowe funkcjonowanie ekosystemu.

Wyniki nowych badań stoją w kontrze do poprzednich doniesień, w których twierdzono, że "biomieszanie", takie jak na przykład wywołane przez ryby, ma nieznaczny wpływ na środowisko, zwłaszcza w wodach otwartych.

- Uważamy, że w naszych obserwacjach mieszanie biologiczne było intensywne, ponieważ zatoka jest silnie uwarstwiona - powiedział dr Bieito Fernández Castro, pracownik naukowy Uniwersytetu w Southampton, który kierował badaniami. - Temperatura i inne właściwości różnią się znacząco na różnych głębokościach - dodał.

Autor:kw