TVN Meteo | Nauka

Wybór miejsca w autobusie może mieć wpływ na ryzyko zakażenia SARS-CoV-2

TVN Meteo | Nauka

Autor:
dd,anw
Źródło:
PAP, Physics of Fluids
Andrusiewicz o trzeciej dawce szczepionki dla dzieci
Andrusiewicz o trzeciej dawce szczepionki dla dzieciTVN24
wideo 2/4
TVN24Andrusiewicz o trzeciej dawce szczepionki dla dzieci

Ośrodek badawczy IBM Research Europe zbadał, czy to, gdzie siadamy w autobusie, może mieć wpływ na ryzyko zakażenia się koronawirusem SARS-CoV-2. Okazało się, że tak. Naukowcy wskazali, których miejsc należy unikać i gdzie w komunikacji publicznej ryzyko zakażenia się jest najmniejsze.

Transmisja wirusa w środkach transportu publicznego to bardzo złożony proces, trudny do analizy. Podjęli się go naukowcy z ośrodka badawczego IBM Research Europe. Ich badanie polegało na obliczeniu za pomocą symulacji komputerowych dynamiki kropli w wydychanym powietrzu. Wyniki opublikowano w czasopiśmie "Physics of Fluids".

Z ich analizy wynika, że należy przede wszystkim unikać środkowych siedzeń. Zespół odkrył, że kropelki powietrza wydzielane przez pasażerów siedzących przy oknie unosiły się dalej w górę pojazdu i tym samym w mniejszym stopniu atakowały przestrzeń innych pasażerów. Jak można było przewidzieć, środkowe siedzenie ma największe ryzyko przeniesienia infekcji. Najmniej narażonym siedzeniem ze wszystkich było siedzenie przy przejściu, ponieważ w tym miejscu system wentylacyjny najskuteczniej ściąga emitowane krople. Były one natychmiast odfiltrowywane.

Pamiętajmy o zakładaniu maseczekShutterstock

Jak SARS-CoV-2 rozprzestrzenia się w transporcie publicznym

Zespół odtworzył warunki, które lepiej odzwierciedlają różnorodność aktywności człowieka w transporcie publicznym w modelach uzupełniających, aby doradzać w zakresie działań, projektowania i obsługi przyszłych systemów wentylacyjnych dla zagwarantowania bezpieczniejszego środowiska.

Dane wykazały, że od 13,9 do 16,1 procent kropel osadzało się na ciałach pasażerów oraz na ścianach w transporcie publicznym. Żadna kropla nie trafiła do ust pasażera, a stosunkowo niewielka liczba kropli dostała się na ich ciała. Obecność pod siedzeniami bagaży lub innych rzeczy zwiększyłaby liczbę kropel osadzających się na powierzchni środka transportu.  

- Te symulacje (...) koncentrowały się na pojazdach transportu publicznego, ale można je rozszerzyć na budynki komercyjne lub mieszkalne, placówki opieki zdrowotnej, biura lub szkoły - skomentował autor badania Carlos Pena-Monferrer.

Rodzaje maseczek ochronnychAdam Ziemienowicz/PAP

Autor:dd,anw

Źródło: PAP, Physics of Fluids

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości