Odkryto czaszkę Homo erectus sprzed miliona lat

Autor:
as
Reuters, Global Times

W Chinach odkryto skamieniałość ludzkiej czaszki, pochodzącą z wczesnego paleolitu. Szczątki "trzeciego człowieka z Yunxian" należą do przedstawiciela gatunku Homo erectus i są jak do tej pory najlepiej zachowanymi skamieniałościami tego gatunku, jakie odkryto w Eurazji.

Badacze z Instytutu Archeologii Chińskiej Akademii Nauk Społecznych (CASS) poinformowali w środę o odkryciu doskonale zachowanej czaszki, należącej do przedstawiciela gatunku Homo erectus. To już trzeci "człowiek z Yunxian", którego szczątki znaleziono na terenie wykopaliska w środkowochińskiej prowincji Hubei, ale po raz pierwszy udało się odnaleźć tak kompletną skamieniałość.

Szczątki sprzed miliona lat

Naukowcy szacują, że szczątki H. erectus pochodzą sprzed miliona lat. Gao Xing, badacz z Instytutu Paleontologii Kręgowców i Paleoantropologii CASS, powiedział, że czaszka nie została jeszcze całkowicie wydobyta z gleby, ale odkryte części, w tym kość czołowa i oczodoły, nie wykazują oczywistych uszkodzeń.

Odkrycie to zaskoczyło archeologów - szczątki H. erectus rzadko kiedy są znajdowane w tak dobrym stanie. Naukowcy wskazują, że skamieniałość z Yunxian jest najlepiej zachowaną skamieniałością czaszki tego gatunku, jaką do tej pory znaleziono na kontynencie euroazjatyckim.

- Istnieje bardzo niewiele ludzkich skamieniałości, które mogą być datowane na około milion lat - opowiadał Xing. - W Chinach i Azji Wschodniej odkryto nieliczne starsze szczątki: skamieniałość z Yuanmou, która pochodzi sprzed 1,7 mln lat, oraz pozostałość po "człowieku z Lantian", która ma od 1,2 do 1,6 mln lat.

Łącznik między gatunkami

Trzecia czaszka została znaleziona w odległości zaledwie 35 metrów od poprzednich dwóch czaszek "ludzi z Yunxian", odkrytych w latach 1989-1990. Jak dodał Xing, błoto pokrywające czaszkę również ma istotną wartość badawczą.

Naukowcy wskazują, że "trzeci człowiek z Yunxian" żył w momencie kluczowym dla rozwoju gatunku. Twierdzą, że skamieniałość jest swego rodzaju "łącznikiem między poprzednimi i następującymi gatunkami, takimi jak Homo erectus pekinensis". Odkrywcy czaszki mają nadzieję, że dostarczy ona wiele nowych danych na temat ewolucji H. erectus oraz rozwoju gatunku w Chinach i reszcie Azji Wschodniej.

Autor:as