Najnowsze

Zobacz, jak w ciągu roku zmienia się Słońce. NASA opublikowała poklatkowy film

Najnowsze

Roczna aktywność Słońca na filmie poklatkowym
NASARoczna aktywność Słońca na filmie poklatkowym

Minął kolejny, szósty już rok obserwacji Słońca przez satelitę Solar Dynamics Observatory (SDO). Amerykańska Agencja Kosmiczna opublikowała film w przyspieszonym tempie, na którym widać, jak tarcza Słońca zmienia się od 1 stycznia 2015 roku do 28 stycznia 2016 r.

W filmie poklatkowym opublikowanym przez NASA każda klatka reprezentuje dwie godziny. Narzędzie obrazujące atmosferę Atmospheric Imaging Assembly (AIA), które znajduje się na satelicie SDO, co 12 sekund robi zdjęcie Słońca.

Zdjęcia w ultrafiolecie

Obrazy widoczne na filmie pokazują centralną gwiazdę Układu Słonecznego w ultrafiolecie. Na takiej długości fali łatwo zaobserwować jej 25-dniową rotację.

Na nagraniu widoczne są nieznaczne różnice w wielkości tarczy Słońca, spowodowane tym, że odległość między gwiazdą, a satelitą SDO, różni się w czasie. Biorąc jednak pod uwagę prędkości, w jakich tworzone są obrazy, zdjęcia są wyjątkowo stabilne. SDO okrąża Ziemię z prędkością ponad 11 tys. km/h, a Ziemia orbituje wokół Słońca z prędkością prawie 108 tys. km/h.

Wpływ Słońca na technologię

Dzięki ciągłej obserwacji i obrazom dostarczanym przez satelitę, naukowcy mogą lepiej zrozumieć nieustanny ruch materii na Słońcu. A może mieć on wpływ także na nasze bliskie otoczenie. Rozbłyski słoneczne i koronalne wyrzuty masy mogą także oddziaływać na technologię w przestrzeni kosmicznej i zakłócać działanie niektórych instrumentów.

Jest jeszcze jeden ważny aspekt analizowania Słońca. W przyszłości może się to także przydać do badania innych gwiazd w galaktyce.

Autor: zupi/jap / Źródło: TVN Meteo