Najnowsze

Zasypiaj mądrze i uniknij groźnych konsekwencji

Najnowsze

TVN Meteo ActiveJak mieć zdrowy sen?

Wenesa Gajos, psychiatra, wyjaśniała, jak spać, aby się wyspać oraz czym grozi niedobór snu.

TVN METEO ACTIVE TO NAJBARDZIEJ WIARYGODNE INFORMACJE O ZDROWYM STYLU ŻYCIA! JAK OGLĄDAĆ TVN METEO ACTIVE?

SPRAWDŹ NUMERY KANAŁÓW

- Niewyspanie możemy postrzegać w kategorii pojedynczej, gdy są to jedna-dwie noce, w trakcie których źle spaliśmy albo możemy je postrzegać jako bezsenność przewlekłą. Tak naprawdę problemy pojawiają się w tej drugiej kategorii, kiedy to konsekwencje zdrowotne mogą być istotne - zaznaczyła Wenesa Gajos, psychiatra.

Groźne konsekwencje

Niedobór snu określa się mianem deprywacji snu. Jej konsekwencjami są nie tylko zaburzenia funkcji poznawczych, rozdrażnienie i ogólny spadek sił witalnych czy odporności. Niewystarczająca ilość snu może być przyczyną nawagi, nadmiernego pobudzenia, przyczyniać się do cukrzycy, a w skrajnych przypadkach stanowić przyczynę zgonu.

Konsekwencją permanentnego niewysypiania się jest także znacznie pogorszona kondycja psychiczna.

- Drażliwość, obniżenie nastroju, poddenerwowanie, a po dłuższym czasie nawet depresja - wyjaśniała Gajos. Warto więc dbać o to, aby przesypiać przynajmniej sześć godzin na dobę w stałych godzinach.

Zasypiaj mądrze

Psychiatra podkreśliła, że kluczem do dobrej jakości snu jest nie zmuszanie się do zasypiania o danej porze, a spędzenie dnia w taki sposób, aby o pewnej godzinie być już śpiącym. Wbrew pozorom można sobie pozwolić na przekąski do pół godziny przed snem, pod warunkiem, że są one zdrowe i lekkostrawne. Czekolada, ciastka czy pizza jest niewskazana, niezależnie od pory.

Istotne jest także unikanie sztucznego światła emitowanego przez telefony, tablety, laptopy czy telewizor w momencie, gdy leżymy już w łóżku. Znacznie lepszym zamiennikiem jest spędzenie kilku kwadransów przed zaśnięciem z tradycyjną, papierową, książką w ręku przy miękkim świetle.

Autor: stella/map / Źródło: TVN Meteo Active