Najnowsze

Śmiertelne niebezpieczeństwo czai się w ryżu. Zmień sposób jego gotowania

Najnowsze

ShutterstockZwróć uwagę na sposób gotowania ryżu

Ryż ugotowany najprostszym i najbardziej znanym sposobem jest bardzo niezdrowy. Znajdujący się w ryżu trujący pierwiastek może wywoływać m.in. cukrzycę czy raka.

Naukowcy z Queens University Belfast w Irlandii Północnej stwierdzili, że nieodpowiednie gotowanie ryżu sprzyja rozwojowi chorób serca, cukrzycy, a także raka i problemów rozwojowych. Przyczyny należy doszukiwać się w arsenie - trującym pierwiastku, którego szkodliwe ilości możemy znaleźć właśnie w ryżu.

W glebie i pestycydach

Skąd w ryżu arsen? Przedostaje się do niego jeszcze w okresie wzrostu ryżu na plantacjach. Znajduje się w toksynach przemysłowych i pestycydach, stosowanych w rolnictwie do nawożenia. Arsen przedostaje się do ryżu również z gleby, wzbogaconej tym pierwiastkiem. Ryż uprawiany w warunkach zalewowych jest bardziej podatny na skażenie arsenem. Wydawać by się mogło, że podczas gotowania, ryż uwalnia się od arsenu. Jednak z najnowszych badań wynika, że ryż po ugotowaniu często zawiera jeszcze jego resztki. W celu znalezienia sposobu na najzdrowszą technikę przygotowania i gotowania ryżu Andy Meharg autor badań przeanalizował trzy różne metody.

Nie płukać, tylko długo moczyć

Pierwsza metoda polegała na tradycyjnym gotowaniu ryżu, czyli przy stosunku dwóch części wody na jedną porcję ryżu. Wcześniej ryż opłukano. Sposób ten okazał się najgorszy, ponieważ ugotowany ryż zawierał najwięcej arsenu w porównaniu do innych metod.

Gotując w pięciu częściach wody na jedną ryżu, wyciągamy z niego prawie 50 procent arsenu. Naukowcy uważają jednak, że tego szkodliwego pierwiastku najwięcej pozbywamy się wtedy, kiedy moczymy ryż przez kilka godzin przed ugotowaniem. Wtedy wypłukuje się około 80 procent arsenu.

Wyniki eksperymentu wskazują, że najzdrowszym sposobem przyrządzania ryżu jest wymoczenie go w wodzie przez kilka godzin (najlepiej zalać dzień przed gotowaniem i odstawić na noc). Następnie należy ponownie wypłukać go, aż woda będzie czysta. Ryż ugotować w ilości jedna na pięć części wody.

Mimo obecności niewielkiej ilości arsenu ,nie rezygnuj jednak z ryżu w diecie. Ma on również wiele pozytywnych właściwości. Nie zawiera glutenu. Zobacz przepis na danie z ryżem (materiał archiwalny):

Jednogarnkowe danie z ryżem i soczewicą
Jednogarnkowe danie z ryżem i soczewicą

Autor: AD/rp / Źródło: nextshark.com

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości