Najnowsze

Naukowcy nie mają wątpliwości. Muzyka jest lekarstwem na bezsenność

Najnowsze

ShutterstockBezsenność męczy 30 proc. dorosłych

Cierpisz na bezsenność i ciągle jesteś zmęczony? Naukowcy tłumaczą, że warto jest słuchać muzyki zanim się zaśnie. Przyśpiesza ona przejście do fazy snu, która odpowiada za regenerację naszego organizmu. Nie bagatelizuj tej choroby, ponieważ może ona prowadzić nawet do śmierci.

Sen jest mało docenianym, złotym środkiem na wszelkie bóle, choroby i dolegliwości. Poprawia zarówno sprawność fizyczną, dodając energii i siły, oraz działa kojąco na naszą psychikę. W dzisiejszych czasach ludzie żyją w ciągłym stresie, mając wiele obowiązków i tym samym mało czasu na sen. Nawet gdy już przyjdzie czas snu, adrenalina i napięcie nie pozwala człowiekowi zasnąć.

Około 30 procent dorosłych cierpi na bezsenność. Statystyki są gorsze dla ludzi starszych oraz tych, którzy są chronicznie zestresowani.

Muzyka łagodzi

Bezsenność niszczy organizm. Przyczynia się głównie do problemów psychicznych, zaników pamięci, pogorszenia nastroju, a także do zaburzeń lękowych i długoterminowych problemów zdrowotnych (np. otyłości i demencji). Najcięższe przypadki przewlekłej bezsenności zwiększają również ryzyko zgonu. Jak walczyć z tą pozornie niegroźną chorobą? Według naukowców bezsenność najlepiej zwalczyć muzyką. Słuchanie wybranej przez nas muzyki może skracać pierwszą fazę NREM w całym cyklu snu, dzięki czemu szybciej osiągniemy spokojny sen, czyli fazę REM. Występują w niej sny i potrzeba jest do pełnego odpoczynku.

Spokojne tony

W badaniu brali udział studenci. 45 minut przed snem codziennie przez trzy tygodnie słuchali muzyki. Zaobserwowano jej pozytywny wpływ niemal na wszystkich uczestników eksperymentu. Podniosła się efektywność ich snu.

Najlepiej działa muzyka spokojna. Specjaliści z Uniwersytetu w Lincoln w Anglii i londyńskiego Uniwersytetu wywnioskowali, że największa poprawa w leczeniu bezsenności wystąpiła u osób, które słuchały muzykę Bacha, Eda Sheerana, Mozarta, Briana Eno i Coldplay.

W czerwcu 2015 roku w Studiu Activ Wenesa Gajos, lekarz psychiatra, wyjaśniała, jak spać, aby się wyspać:

Jak mieć zdrowy sen?
Jak mieć zdrowy sen?TVN Meteo Active

Autor: AD/jap / Źródło: iflscience.com

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości