Najnowsze

Morskie dinozaury znalezione pod Opocznem

Najnowsze

Ważka z kamieniołomu Owadów-Brzezinki z nowego gatunku Eumorbaeschna sp.

Unikatowy w skali światowej zespół skamieniałości morskich i lądowych sprzed 148 mln lat odkrył paleontolog dr Adrian Kin. Stanowisko znajduje się w woj. łódzkim i porównywalne jest do słynnego niemieckiego kamieniołomu Solnhofen w Bawarii.

– Podczas rekonesansu terenowego w czynnym kamieniołomie wapieni koło Sławna (pow. Opoczno, woj. łódzkie) odkryłem istne archiwum świata pierwotnego sprzed 148 milionów lat. Jest to najbliższy znany odpowiednik wiekowy słynnego południowoniemieckiego Solnhofen - mówi dr Adrian Kin ze Stowarzyszenia Przyjaciół Nauk o Ziemi „Phacops” oraz Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UJ

Morskie stwory sprzed milionów lat

- W umiarkowanie chłodnym i niezbyt głębokim morzu późnojurajskim bujnie rozwijały się tutaj organizmy zasiedlające strefę dna i toni wodnej. Wśród skamieniałości są skrzypłocze, krewetki, ryby, gady morskie, misternie ornamentowane muszle małżów, spiralnie zwinięte amonity o pięknie zdobionych drobnymi żeberkami muszlach, a także ważki, żuki oraz latające gady, pterozaury - opisuje znalezisko prof. Kin.

Międzynardowy zespół badawczy

Stanowisko koło Sławnej okazało się na tyle bogate, że do jego badania niezbędne było stworzenie międzynarodowego zespołu, kierowanego przez dr. Adriana Kina.

W jego skład weszli dr Błażej Błażejowski z Instytutu Paleobiologii PAN, ś. p. prof. Michał Gruszczyński ze Stowarzyszenia Przyjaciół Nauk o Ziemi „Phacops”, dr David Martill ze School of Earth and Environmental Sciences Uniwersytetu w Portsmouth, dr Günter Bechly ze Staatliches Museum für Naturkunde Stuttgart i dr Jim Marshall ze School of Environmental Sciences Uniwersytetu w Liverpoolu.

Efektem prac naukowców jest publikacja w prestiżowym periodyku „Lethaia”. Przyszłe badania geologiczne prowadzone będą w ścisłej współpracy z Państwowym Instytutem Geologicznym.

Ważka z Owadowa, artystyczna rekonstrukcja (Państwowy Instytut Geologiczny)