Najnowsze

Miał płetwę wielkości człowieka. Naukowcy poznali rozmiary ogromnego megalodona

Najnowsze

[object Object]
Jakie rozmiary miał megalodonJack A. Cooper, Wikipedia

Megalodon - ogromny prehistoryczny rekin - rozpalał emocje badaczy od dziesiątek lat. Jednak do tej pory nie znano jego dokładnych rozmiarów. Ustalili to w końcu brytyjscy naukowcy. Wyniki? Płetwa grzbietowa zwierzęcia mogła mieć rozmiar dorosłego człowieka.

Megalodon to wymarły gatunek ryby chrzęstnoszkieletowej, uznawany za prehistorycznego rekina. Żył w okresie od 23 do 3 milionów lat temu. Jest największą dotąd znaną rybą drapieżną.

Naukowcy nie znali do tej pory dokładnych rozmiarów megalodona, a jedynie jego długość. Zespół brytyjskich naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego i Uniwersytetu w Swansea po raz pierwszy określił wielkość reszty ciała ogromnego rekina.

"Projekt marzeń"

Badacze porównali megalodona z jego żyjącymi krewnymi. Wyniki wskazują, że 16-metrowy megalodon miał prawdopodobnie głowę o długości 4,65 metra, płetwę grzbietową wysokości 1,62 metra oraz ogon o długości 3,85 metra. To oznacza, że dorosły człowiek mógłby stać na grzbiecie rekina i być mniej więcej tej samej wysokości, co płetwa grzbietowa.

Zespół był w stanie ocenić wielkość megalodona, porównując jego zęby z zębami współczesnych gatunków rekinów, które - jak mówili badacze - rosną proporcjonalnie wraz z upływem czasu, inaczej niż u ludzi, którzy rodzą się z krótszymi kończynami i większą głową. To sprawiło, że specjaliści mogli oszacować krzywą wzrostu rekina, bazując na tej wartości u gatunków występujących współcześnie. Efekty swojej pracy przedstawili na łamach periodyku "Scientific Reports".

Poniżej widać modele sylwetek pokazujące wymiary korpusu megalodona w oparciu o ekstrapolacje przy różnych długościach całkowitych. Rysunek a ~16 metrów, rys. b ~ 3 m i rys. c ~ 8 m. Rys. d to porównanie 16-metrowego megalodona do 1,65-metrowego człowieka.

Jack A. Cooper, Catalina Pimiento, Humberto G. Ferrón, Michael J. Benton, Oliver E. Demuth (CC BY 4.0)Jack A. Cooper, Catalina Pimiento, Humberto G. Ferrón, Michael J. Benton, Oliver E. Demuth (CC BY 4.0)

Był w siódmym niebie

Jack Cooper, który uzyskał tytuł magistra paleobiologii na Uniwersytecie Bristolskim, określił to badanie swoim "projektem marzeń".

- Zawsze szalałem za rekinami. Podczas licencjatu pracowałem i nurkowałem z wielkimi rekinami w Republice Południowej Afryki. Oczywiście w metalowej klatce - powiedział Cooper w rozmowie z brytyjskim "Guardianem". - To właśnie to poczucie zagrożenia, ale także to, że rekiny są tak pięknymi i dobrze przystosowanymi zwierzętami, czyni je tak atrakcyjnym przedmiotem badań - dodał.

Jak przyznał Cooper, megalodon był tym zwierzęciem, które zainspirowało go do studiowania paleontologii w wieku zaledwie sześciu lat, więc "był w siódmym niebie, że mógł go zbadać". - To był mój wymarzony projekt. Ale studiowanie całego zwierzęcia jest trudne, biorąc pod uwagę że to, co mamy, to zaledwie tylko wiele oddzielnych zębów - dodał badacz.

Przez lata zwierzę to było owiane legendą, a nawet stało się obiektem zainteresowania filmowców. Przykładem mogą być "Szczęki" Stevena Spielberga, w których wielki biały rekin, potomek Otodusa megalodona, mierzył ponad sześć metrów długości. W ostatnim czasie temat ogromnego rekina podjął też film "The Meg" z 2018 roku z Jasonem Stathamem w roli głównej.

Megalodon w pogoni za zdobyczą (Karen Carr/Wikipedia CC BY 3Karen Carr/Wikipedia CC BY 3.0