Najnowsze

Blue Monday. Hasło reklamowe, które świat wziął na serio

Najnowsze

ShutterstockDziś Smętny Poniedziałek, najbardziej depresyjny dzień w roku

Dziś Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny dzień roku. Kto go takim ustanowił i czym się kierował?

TVN METEO ACTIVE TO NAJBARDZIEJ WIARYGODNE INFORMACJE O ZDROWYM STYLU ŻYCIA! JAK OGLĄDAĆ TVN METEO ACTIVE?

SPRAWDŹ NUMERY KANAŁÓW

W 2004 roku brytyjski psycholog Cliff Arnall opracował wzór na najbardziej depresyjny dzień w skali całego roku któremu nadał nazwę Blue Monday (blue oznacza zarówno kolor niebieski, jak i smutek, przygnębienie).

Najgorszy z najgorszych

Tytuł otrzymuje trzeci poniedziałek stycznia (do 2011 roku był to poniedziałek rozpoczynający ostatni pełny tydzień stycznia). Dlaczego akurat ten? Ponieważ tak wynika z opracowanego przez Arnalla wzoru uwzględniającego czynniki meteorologiczne (krótki dzień, niskie nasłonecznienie), psychologiczne (świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych) i ekonomiczne (czas, który upłynął od Bożego Narodzenia powoduje, że kończą się terminy płatności pożyczek związanych z zakupami świątecznymi).

Bzdura z dobrym PR

Nie ma co się oszukiwać - Blue Monday to doskonały przykład PR, który skutecznie zakorzenił się w świadomości ludzi na całym świecie oraz niemalże podręcznikowy przykład twierdzenia paranaukowego, czyli nieakceptowanego przez środowisko naukowe twierdzenia (ze względu na niemożność potwierdzenia w naukowy, logiczny i powtarzalny sposób).

Piszący dla "The Guardian" naukowiec Ben Goldacre określił teorię "głupią", a jej twórcę nazwał "korporacyjną prostytutką". Skąd aż tak ostra reakcja? Termin "Blue Monday" wykorzystało w 2004 r. nieistniejące już biuro podróży "Sky Travel", sugerując klientom, że ich posępny nastrój poprawi wycieczka w ciepłe kraje.

Dowód, który sobie zaprzecza

- Dowodem na głupotę tej teorii jest chociażby sam wzór. Nie sposób wyprowadzić z niego matematycznie poprawnego działania dającego konkretny wynik - wskazywał Goldacre. - To, że jest błędny i pozbawiony sensu nie powinno zresztą dziwić, został stworzony przez grupę PR-owców - zaznaczał.

Bzdura o statusie faktu

I ma rację. Jednakże chwyt marketingowy stał się żyjącą własnym życiem legendą i tzw. samosprawdzającą się przepowiednią.

Gorszy dzień, taki bez konkretnego powodu, zdarza się każdemu od czasu do czasu. Jednak gdy wypada w Blue Monday,wyssana z palca teoria nabiera mocy, zyskując potwierdzenie.

Wszystko, co 18 stycznia 2016 roku, czyli w tegoroczny Blue Monday, możemy doradzić, to nie dać się przygnębieniu.

Pamiętajcie, ze dieta też ma wpływ na samopoczucie.

Co jeść, aby dobrze się czuć?
Co jeść, aby dobrze się czuć?TVN Meteo Active

Autor: stella/map / Źródło: metro.co.uk

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Pozostałe wiadomości