Informacje
  • Naukowcy ożywili mikroorganizmy sprzed ponad 100 milionów lat

30-07-2020 11:31 Próbki pobrano z dna Pacyfiku
    Naukowcy ożywili mikroorganizmy sprzed 100 milionów lat Foto: (Yuki Morono, Motoo Ito, Tatsuhiko Hoshino, Takeshi Terada, Tomoyuki Hori, Minoru Ikehara, Steven D’Hondt, Fumio Inagaki) | Video: Yuki Morono, Motoo Ito, Tatsuhiko Hoshino, Takeshi Terada, Tomoyuki Hori, Minoru Ikehara, Steven D’Hondt, Fumio Inagaki

Grupie naukowców udało się ożywić mikroorganizmy wydobyte z osadów znajdujących się głęboko pod dnem oceanu, w sercu południowego Pacyfiku. Były w stanie uśpienia przez 101,5 miliona lat.

Badania były prowadzone przez japońską uczelnię Japan Agency for Marine-Earth Science and Technology, a wyniki zostały opublikowane we wtorek w czasopiśmie "Nature Communications".

- Kiedy je znalazłem i zbadałem, początkowo byłem sceptyczny co do tego, czy wyniki, jakie otrzymałem, są efektem jakiegoś błędu, czy też niepowodzenia w eksperymencie - powiedział w rozmowie z francuską agencją prasową AFP Yuki Morono, główny autor badań. - Teraz wiemy, że nie ma granicy wieku dla organizmów w biosferze dna morskiego - dodał.

Życie pod dnem oceanu

Współautor badań oceanograf Steven D'Hondt z University of Rhode Island powiedział, że znalezione mikroorganizmy pochodzą prawdopodobnie z najstarszych próbek pobranych z osadów dna morskiego.

- W osadach, które wydobyliśmy z dna oceanu, były wciąż żywe mikroorganizmy. Mogliśmy je pobudzić do wzrostu i rozmnażania się - tłumaczył. Aż 99 procent mikroorganizmów pochodzących z epoki dinozaurów, które znaleziono w osadach, przeżyło pomimo braku składników odżywczych.

Mikroorganizmy obejmują 10 głównych i mniejszych grupy bakterii, które mogą być najstarszymi znanymi organizmami na naszej planecie. Znaleziono je w próbkach gliny wywierconych przez statek badawczy JOIDES Resolution na głębokości 74,5 metrów pod dnem morza i 5,7 kilometrów pod wodą.

Znalezione mikroorganizmy są tlenowcami, co oznacza, że wymagały tlenu do życia. Był on obecny w próbkach osadu. Zdaniem naukowców to pokazuje, że jeśli osad gromadzi się stopniowo na dnie morskim, w tempie nie większym niż metr lub dwa na milion lat, tlen może pozostać obecny, aby umożliwić takim organizmom przetrwanie przez niesamowicie długi czas.

Poprzednie badania wykazały, że bakterie mogą przetrwać w trudnych warunkach, nawet niemal beztlenowych.

- Nowe odkrycie pokazuje, że niektóre z najprostszych struktur życia na Ziemi w rzeczywistości nie mają pojęcia o tym, czym jest długość życia - powiedział Morono.

Podziel się:

Prognoza pogody na Facebooku:

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl!

Blogi