Informacje
  • Lekkostrawny, niskokaloryczny, ma dużo kolagenu. O korzyściach z jedzenia karpia

    23-12-2020 13:43 Wigilia tuż-tuż
    Ryba z oceanicznych głębin wyrzucona na brzeg plaży w Kalifornii Foto: Shutterstock | Video: Facebook/Crystal Cove State Park

    Dietetycy i technolodzy żywienia polecają karpia, który w Wigilię gości na wielu polskich stołach. Jak twierdzą, ryba ta jest lekkostrawna i niskokaloryczna, dlatego nawet osoby na diecie nie powinny się jej obawiać.

    Wśród ryb karp przoduje, jeśli chodzi o zawartość kolagenu. Jest też lekkostrawny - inne produkty zwierzęce o dużej zawartości kolagenu zwykle są ciężkostrawne - mówiła technolog żywności i dietetyk doktor habilitowana inżynier Joanna Tkaczewska. Na dodatek tłuszcze zawarte w tej rybie wpływają pozytywnie na odchudzanie.

    Zdrowy dla stawów i skóry

    Karpia, tradycyjnie goszczącego na polskich wigilijnych stołach, wśród ryb wyróżnia nie tylko łatwostrawne białko oraz kolagen, ważny dla zdrowych stawów i dla skóry, ale i - jak zwróciła uwagę specjalistka z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie - brak metali ciężkich.

    - To ryba słodkowodna, producenci mają wpływ na to, czym jest żywiony. Środowiskowych zagrożeń nie ma, bo hodowle są pod kontrolą weterynarza - powiedziała Tkaczewska. Jak podkreśliła, najwyższej jakości są ryby kupione u hodowcy.

    Nie obawiać się karpia

    W ocenie technolog żywności, karp będzie miał więcej zdrowotnych właściwości, jeśli zostanie upieczony w piekarniku, a nie usmażony w głębokim tłuszczu.

    Karp jest stosunkowo niskokaloryczny - w 100 gramach jest około 100 kalorii.

    - Osoby próbujące schudnąć, nie powinny się obawiać karpia, ponieważ tłuszcze w nim zawarte wpływają pozytywnie na odchudzanie - powiedziała dietetyk.

    Jak wyjaśniła, białko i tłuszcz, podstawowe składniki mięsa karpia, wykorzystywane są przez organizm jako materiał budulcowy, źródło energii oraz czynniki regulujące procesy metaboliczne.

    Zwróciła też uwagę, że białko karpia może zastąpić wołowe czy wieprzowe, a dzięki temu, że jest lekkostrawne, można je spożywać w chorobach układu pokarmowego.

    Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 między innymi chronią serce i układ krążenia, obniżają poziom złego cholesterolu, działają przeciwnowotworowo, warunkują pracę układu nerwowego - pozytywnie wpływają na mózg, wzrok, chronią przed depresją.

    Samo zdrowie

    W Wigilię na polskich stołach gości karp, ale nie jest to reguła.

    - Wszystkie ryby i owoce morza są dobrym źródłem białka i niezbędnych aminokwasów, mikro- i makroelementów, witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych - podkreśliła technolog żywności.

    Zgodnie z badaniami, dzieci matek, którym do pożywienia od 18. tygodnia ciąży do trzech miesięcy po porodzie podawano olej z wątroby dorsza, cechowały się lepszym rozwojem umysłowym, w tym lepszymi zdolnościami wysławiania się.

    Zgodnie z zaleceniami dietetyków, ryby powinno się spożywać co najmniej dwa razy w tygodniu. Najwięcej tłuszczy omega-3 mają tłuste ryby morskie.

Podziel się:

Prognoza pogody na Facebooku:

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl!

Blogi

Tomasz Wasilewski

alt

Po weekendzie do Polski wtargnie powietrze z północnej Afryki. Sprawdź autorską ...

Wojciech Raczyński

alt

Polska jest pod wpływem wyżu Udine znad Rumunii. ...

Arleta Unton-Pyziołek

alt

Nastała astronomiczna wiosna. Jednak patrząc na piątkową pogodę, zimowa aura nie...