Informacje
  • 19 egipskich bóstw na powierzchni 67P/Czuriumow-Gierasimienko. Naukowcy penetrują kometę

30-01-2015 09:53 Kosmiczny obiekt ma urozmaiconą strukturę

Foto: Podział powierzchni komety Film: (Materiał archwialny) Moment osadzenia lądownika Phile na powierzchni 67P/Czuriumow-Gierasimienko

Fot: ESA, film: TVN24

67P/Czuriumow-Gierasimienko, którą sonda Rosetta zdobyła po ponad 10 latach gonitwy, zaskakuje naukowców. Okazuje się, że powierzchnia komety jest niezwykle różnorodna. Znajdują się na niej kratery, szczeliny ale też i płaskie tereny. Naukowcy wyodrębnili 19 obszarów na jej powierzchni.

Sonda Rosetta zaraz po wylądowaniu na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimienko od razu zabrała się do pracy. Jak informuje Europejska Agencja Kosmiczna, rozpoczęto badania na temat struktury i aktywności kosmicznego obiektu. Wyniki pierwszej analizy opublikowano w magazynie Science.

Okazuje się, że powierzchnia komety jest niezwykle złożona. Znajdują się na niej guzy, pęknięcia, pożłobione tereny, rowy i płaszczyzny. Naukowcy podzielili powierzchnię 67P/Czuriumow-Gierasimienko na 19 regionów geomorfologicznych. Każdy z nich został nazwany imieniem egipskiego bóstwa.

Wyznaczone obszary są pogrupowane według rodzaju terenu na pięć podstawowych kategorii: "zakurzone powierzchnie", wgłębienia, duże rowy, gładkie powierzchnie oraz takie, które przypominają skałę.

Misja Rosetty

Misja Rosetty rozpoczęła się w marcu 2004 roku. Naukowcy pragną zebrać najwięcej informacji o komecie. Sonda kosmiczna ruszyła w pogoni za pędzącym 56 tys. km/h ciałem niebieskim. Rosetta rozpędzała się za pomocą grawitacji mijanych planet.

Lądowanie z przebojami

Lądowanie, które było pierwszym tego typu wydarzeniem w historii, nastąpiło 12 listopada 2014 roku, czyli 10 lat i pięć miesięcy po starcie Rosetty z Ziemi. Nie obyło się jednak bez problemów. Lądownik Philae osiadł w zacienionym miejscu, gdzie światło nie docierało do paneli słonecznych zasilających maszynę. Energii starczyło zaledwie na kilkadziesiąt godzin. W tym czasie udało się Rosettcie zebrać wstępne dane i pobrać pierwsze próbki gleby. Potem sonda została uśpiona na kilka miesięcy.

Podziel się:

Prognoza pogody na Facebooku:
  • Spawanie?
    I parę zdań dla Ocjacię, gdybyś nie chciał szukać i się zainteresować:
    Słońce generuje w uproszczeniu wiatr słoneczny, czyli jony i elektrony, które poruszają się od Słońca. Jony jak mam nadzieję, że wiesz, są to np atomy pozbawione jednego elektronu, więc jon ma ładunek. Z fizyki powinieneś wiedzieć, że prąd są to płynące jony i elektrony. Więc wiatr słoneczny czym jest? prądem chyba, że uważasz inaczej, wtedy jeżeli to udowodnisz to NOBEL masz na 100%. Wiatr słoneczny przyspiesza od Słońca, a jeżeli nie pamiętasz, to ładunki (jony i elektrony) przyspieszają w polu elektrycznym a nie w grawitacyjnym. Jeżeli nie uważałeś na fizyce, to podpowiem, że prąd elektryczny generuje pole magnetyczne. A kometa (chociaż czy to jest kometa rzeczywiście) poruszając się w polu elektrycznym wytwarza potencjał elektryczny, różny od potencjału elektrycznego Słońca. A co następuje w przypadku znaczącej różnicy potencjałów? Podpowiem - przeskok iskry. Jeżeli jest inaczej to udowodnij to w prosty sposób lub zamknij "doope" bo nic nie wnosisz do tematu. Fakty zniżyłem się do tego samego poziomu co ojacie, ale cóz, chyba inne argumenty nie docierają.
    ~Radzik /2015-01-31 01:36
  • Radzik
    Czy ja ojacie kurcze obrazam? Wskaż dowody, że jest inaczej niż to co napisałem. Zainteresuj się plazmą, czyli tym czym są wolne elektrony i jony, oraz tym co to jest prąd. I co ma do tego sejm. Jak się dowiesz już czegoś więcej, to udowodnij, że jest inaczej. Poszukaj na stronie NASA zdjęć z lądowania sondy, przypatrz się rozbłyskom towarzyszącym jej lądowaniu, przeczytaj uważnie, że nie znaleziono lodu na komecie. Zainteresuj się nauką a szczególnie techniką, a podpowiem, wpisz w google plazma i pierwsze co jest dostępne to opis plazmy. Wtedy zacznij krytykować bo teraz to trollujesz. Zdrowia życzę.
    ~Radzik /2015-01-31 01:21
  • Ojacię
    Koleś, jakie kuffa "sprawanie łukowe"? Jesteś spawaczem i wszystko ci się z d..ą kojarzy, wypiłeś więcej borygo niż zwykle czy też po prostu trollujesz?

Jak widzę takiego kola jak "Radzik" to mi się przypomina, dlaczego Polska wygląda jak wygląda i kto głosuje na to dziadostwo w sejmie.
    ~Normalny /2015-01-30 18:54
  • Nieuki
    co w tej komecie jest dziwnego. Wygląda jak odprysk po obróbce spawaniem łukowym - czyli jakby ktoś nie wiedział, to są ślady po wielkich łukach elektrycznych. Tak właśnie wygląda powierzchnia po spawaniu lub odcinaniu łukiem elektrycznym. Więc niech ci specjaliści za mln $ zbiorą kasę i oddadzą uczelni bo nic się nie nauczyli. Wystarczy spojrzeć do podręczników i przeczytać o plaźmie, spawaniu i cięciu łukowym a wszystko będzie jasna, a nie wymyślanie "zakurzone powierzchnie| - mało z krzesła nie spadłem ze śmiechu. No i gdzie ten lód? ignoranci.
    ~Radzik /2015-01-30 16:22
  • Zdziwieni naukowcy?
    ~Radzik /2015-01-30 15:57

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl!

Blogi