Smog

Smog

Ujemna temperatura i brak wiatru to w sezonie grzewczym przepis na smog. Tak jest we wtorek na Śląsku, gdzie od rana godzinne wskazania stężeń pyłu zawieszonego w powietrzu utrzymują się powyżej norm dobowych. W niektórych miastach sytuację określa się jako fatalną.

"Polski smog" różni się składem chemicznym i warunkami pogodowymi, w jakich powstaje, od smogu londyńskiego czy kalifornijskiego. - Źródłem zanieczyszczeń w polskich miastach jest przede wszystkim spalanie węgla i paliw stałych w piecach węglowych - mówił Grzegorz Wielgosiński z Politechniki Łódzkiej,

Według badań Institute for Global Health w Barcelonie (ISGlobal) ograniczenie zanieczyszczenia powietrza do poziomów zalecanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) pozwoliłoby zapobiec rocznie ponad 51 tysiącom śmierci w Europie. Z analizy dla czasopisma "Lancet Planetary Health" wynika też, że trzy obszary w Polsce znalazły się w pierwszej dziesiątce miejsc na kontynencie z najwyższą śmiertelnością z powodu pyłu PM2,5.

Takiego wyroku jeszcze nie było. Francuski sąd apelacyjny nie zgodził się, by 40-letni mężczyzna z Bangladeszu cierpiący na astmę został odesłany do swojego kraju, bo zanieczyszczenie powietrza jest tam tak ogromne, że rocznie z tego powodu umiera ponad 400 tysięcy ludzi. Azyl klimatyczny to jeszcze nowość, ale naukowcy podkreślają, że zanieczyszczenie w wielu miejscach jest tak duże, że ludzie będą szukali nowego miejsca do życia. Materiał Marii Mikołajewskiej.

By dusił smog, nie potrzeba wiele, wystarczy mróz, brak wiatru i powszechne ogrzewanie węglem lub drewnem w piecach zwanych "kopciuchami". Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego mówił na antenie TVN24, że z 3,5 miliona szkodliwych kotłów, działających w Polsce, przez ostatnie lata udało się wymienić tylko około 200 tysięcy. - Jeśli o kilka procent zmniejszyliśmy ilość dymu, którą wytwarzamy, to nie oczekujmy, że powietrze nam się jakoś fundamentalnie poprawi – zauważył.

Pandemia sprawia, że bardzo łatwo zapomnieć o innych problemach. A jednym z takich zabójczych problemów, zwłaszcza w sezonie zimowym, pozostaje smog. Jednak z frontu ochrony środowiska płyną też dobre wieści. Warszawa znalazła się na czwartym miejscu w Europie, jeśli chodzi o najbardziej ekologiczne rozwiązania w transporcie miejskim. Sylwia Piestrzyńska.