Japonia

Japonia

Ceny w Japonii spadają już od 12 miesięcy. Jak podano, w lutym ceny towarów były o 1,2 proc. niższe niż w tym samym miesiącu 2009 roku. Spadek cen utrudnia Krajowi Kwitnącej Wiśni wydobycie się z recesji.

Deflacja w Japonii nie ustępuje. Ceny konsumpcyjne - po wyłączeniu cen żywności - spadły tam w styczniu o 1,3 procent rok dok do roku i był to już jedenasty z rzędu miesiąc na minusie. Według analityków, może to skłonić Bank Japonii do wpompowania dodatkowych pieniędzy w gospodarkę. Takie naciski na bank wywiera rząd w Tokio.

Toaleta rozwiązująca problemy? Tylko w Japonii. W starożytnej świątyni rozwodów w Maebashi ustawiają się długie kolejki do toalety. Nie po to, by załatwiać potrzeby fizjologiczne, ale by poradzić sobie z życiowymi trudnościami.

Szybkie kamikadze pod ostrzem shurikena - to jedna z atrakcji restauracji Ninja na Tajwanie. Dreszczyk emocji klientom zapewniają nie tylko mocne drinki, ale też kelnerki zaopatrzone w samurajskie miecze i kuse wdzianka.

Produkt Krajowy Brutto Japonii w IV kwartale zeszłego roku wzrósł o 1,1 procent, licząc kwartał do kwartału. Analitycy oczekiwali wzrostu o 0,9 procent. Taki wskaźnik kwartalny oznacza wzrost w porównaniu z IV kwartałem 2008 o 4,6 proc. Jeszcze w III kwartale japońska gospodarka skurczyła się o 3,3 procent.

Cała Japonia zachwyca się hip-hopowcem Mr Happiness. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby raper nie był 49-letnim buddyjskim mnichem.

Agencja Standard and Poor's obniżyła perspektywę długoterminowego ratingu Japonii ze stabilnej do negatywnej. Analitycy S&P argumentują to posunięcie coraz mniejszą elastycznością fiskalną Japonii oraz wolniejszą od spodziewanej konsolidacją finansów publicznych.

Ile można dać za jednego tuńczyka? Jeśli jest to ważący 232 kilogramy tuńczyk błękitnopłetwy, a my jesteśmy Japończykami, to możemy dać nawet 122 tys. euro, czyli mniej więcej tyle, ile kosztuje luksusowe Porsche.

Japończycy na nowo odkrywają kaligrafię. Tradycyjne pismo - do którego potrzebny jest tusz i papier - od jakiegoś czasu przegrywa z... klawiaturą komputera. O ważnym miejscu kaligrafii w japońskiej kulturze ma przypominać rozgrywany w Tokio konkurs.

Pracownice międzynarodowego akwarium w Tokio postanowiły nurkować w kimonie. Wszystko o to, by pod wodą zachować kobiecy i elegancki wygląd, a także złożyć hołd tradycji.

Japońska produkcja przemysłowa w listopadzie wzrosła po raz pierwszy po 9 miesiącach spadków, jednak konsumenci wciąż trzymają się za kieszenie, co hamuje wzrost gospodarczy - wynika z oficjalnych danych statystycznych.

Tysiące ludzi uczciło w Tokio na specjalnej audiencji 76. urodziny cesarza Akihito. Wśród świętujących nie mogło zabraknąć naszych internautów.

Święty Mikołaj ścigany przez japońską policję. Mężczyzna w takim przebraniu dostał się do biura firmy sprzątającej pod Tokio, zaatakował jej prezesa i wywołał pożar - podała japońska agencja Kyodo.

Japoński bank centralny pozostawił w środę stopy procentowe na poziomie zaledwie 0,1 proc. Zapowiedział też, że zamierza walczyć z deflacją m.in. przez dodrukowywanie jenów, aby w ten sposób pobudzić wzrost gospodarczy.

Japoński wzrost gospodarczy w III kwartale okazał się dużo niższy niż wynikało to z ogłoszonych w zeszłym miesiącu wstępnych danych. Od lipca do września japoński PKB był wyższy o 1,3 procent w porównaniu z tym samym poprzedniego roku, a o 4,8 proc. jak poprzednio podawano.

Potwierdziły się doniesienia, że Japonia chce nadal 80,6 miliarda dolarów wart jest nowy pakiet, który ma ożywić gospodarkę Japonii. Jego wartość ogłosił rząd w Tokio, a ukończenie prac nad programem było możliwe dzięki poparciu małej partii koalicyjnej, która rządzi w Japonii wraz z Demokratyczną Partią Japonii.

Ceny towarów konsumpcyjnych w Japonii w październiku spadły o 2,2 procent w porównaniu z tym samym miesiącem przed rokiem. To już ósmy miesiąc deflacji w Kraju Kwitnącej Wiśni.

Japoński eksport w górę: w październiku sprzedaż japońskich towarów za granicę wzrosła wobec września o 2,5 procent i był to już trzeci z rzędu miesiąc na plusie. Wzrost eksportu Japonia zawdzięcza ożywieniu popytu na innych rynkach azjatyckich. W ujęciu rocznym eksport stopniał jednak o 23 procent.

Jak trudna jest praca Świętego Mikołaja wszystkie dzieci doskonale wiedzą. Jednak do ekstremum musiał posunąć się w Kraju Kwitnącej Wiśni, gdzie rozpoczął swoją podróż - zszedł tam pod wodę i... odwiedził mieszkańców głębin.