Od 1 stycznia 2026 roku w Szczecinie ma zacząć obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Na razie nie jest znany jej zakres ani rodzaj samochodów, które nie będą mogły do niej wjechać. Uchwała intencyjna w tej sprawie ma pomóc miastu w uzyskaniu dofinansowania z puli Krajowego Planu Odbudowy na zakup dodatkowych tramwajów.
Decyzję w tej sprawie podjęli szczecińscy radni na ostatniej sesji Rady Miasta. Powodem jej wprowadzenia mają być dodatkowe punkty w konkursie na dofinansowanie kupna ośmiu nowych, niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów z puli Krajowego Planu Odbudowy.
Michał Przepiera, zastępca prezydenta miasta, wyjaśnił, że chodzi o 85-procentowe dofinansowanie. - Jest to kwota 81 milionów złotych. Jeżeli nie podejmiemy tej uchwały, nasze szanse na otrzymanie tych pieniędzy mogą spaść do zera - argumentował.
Paulina Łątka z urzędu miasta wyjaśniła, że podjęta uchwała ma tylko charakter intencyjny. - W tej chwili wchodzimy w etap pracy nad ewentualnymi rozwiązaniami czy zakresem funkcjonowania tej strefy. Przed nami wiele miesięcy analiz, konsultacji społecznych i zbierania głosów oraz opinii na ten temat - powiedziała. - Decyzja radnych wyznacza pewien kierunek działań - dodała.
Szczecińska Strefa Czystego Transportu ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.
Nie są znane żadne szczegóły
Krzysztof Romianowski, radny Prawa i Sprawiedliwości, podkreślił swoje wątpliwości w kwestii wprowadzenia SCT w Szczecinie. - Może być problemem dla przedsiębiorców i uboższych mieszkańców naszego miasta. W pewnym sensie jest ona ograniczeniem swobód mieszkańców - zaznaczył. - Nie znamy żadnych szczegółów. Nie wiemy, gdzie ma być i jaki ma być jej zakres - dodał.
Radny Przemysław Słowik wyjaśnił, że wygląd i zakres strefy zostanie ustalony po przejściu całego procesu legislacyjnego. - Jak w przyszłym roku zaczniemy analizy dotyczące możliwości i potrzeb wprowadzenia strefy i przejdziemy przez proces konsultacji społecznych, gdzie mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się na ten temat i przejdziemy cały proces legislacyjny, jak ta strefa ma wyglądać, to dopiero wtedy ustalimy, gdzie ona dokładnie będzie - powiedział.
Radny Maciej Kopeć zwrócił uwagę, że miasto nie potrzebuje wprowadzać SCT. - Biorąc pod uwagę poziom zanieczyszczenia powietrza, z merytorycznego punktu widzenia, nie ma potrzeby wprowadzania takiej strefy. Pod tym względem w Szczecinie jest dobrze - oznamił.
Strefa Czystego Transportu
Jeśli radni podtrzymają swoją decyzję, to Szczecin będzie kolejnym miastem w Polsce, które będzie miało SCT. Taka strefa funkcjonuje już w Warszawie od 1 lipca 2024 roku. Nad wprowadzaniem tego rozwiązania myślą także takie miasta, jak Kraków czy Wrocław.
Strefa Czystego Transportu jest obszarem, po którym mogą się poruszać tylko pojazdy, które spełniają określone normy emisyjne, mające redukować zanieczyszczenie powietrza. Są one określane według klasyfikacji Euro. O kształcie i normach wjazdu do każdej strefy decyduje gmina, w której ona powstała.
O granicach SCT informują specjalne znaki drogowe, które określają jej początek i koniec.
Źródło: TVN24, tvn24.pl, sctwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mapy Google